J 2019

The influence of principals on the hidden curriculum of induction

BRÜCKNEROVÁ, Karla a Petr NOVOTNÝ

Základní údaje

Originální název

The influence of principals on the hidden curriculum of induction

Název česky

Vliv ředitelů na skryté kurikulum indukce

Autoři

BRÜCKNEROVÁ, Karla (203 Česká republika, garant, domácí) a Petr NOVOTNÝ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Educational Management Administration & Leadership, 2019, 1741-1432

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 2.448

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00107154

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000473496100008

Klíčová slova česky

ředitel; uvádění učitelů; skryté kurikulum; začínající učitel; mentor

Klíčová slova anglicky

Principals; induction; hidden curriculum; novice teacher; mentor

Štítky

Změněno: 24. 3. 2020 09:08, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.

Anotace

V originále

The aim of this study is to describe the influence that principals have on the hidden curriculum of induction (HCI). Our findings are based on a comparison of two case studies undertaken in primary schools in the Czech Republic, whose principals have different approaches to leadership and the management of induction. The data analysis leads to the conclusion that principals shape the HCI through mentor selection, management and development of the explicit curriculum of induction, creation of a social context in the school, and induction evaluation. The HCI is shaped by the specific realizations of these influences with content covering the meaning of induction, professional development, school context, and the principals themselves.

Česky

Cílem studie je popsat vliv ředitelů na skryté kurikulum indukce (SKI). Naše závěry jsou založeny na srovnání dvou případových studií základních škol v České republice, jejichž ředitelé mají rozdílný přístup k vedení a řízení indukce. Analýza dat vede k závěru, že ředitelé utvářejí SKI skrze výběr uvádějících učitelů, řízení a tvorbu explicitního kurikula indukce, vytváření sociálního kontextu školy a skrze evaluaci indukce. Výsledné SKI je utvářeno skrze specifické podoby těchto vlivů a jeho specifické obsahy se týkají smyslu indukce, profesního rozvoje, školního kontextu a ředitelů samotných.

Návaznosti

GA13-07234S, projekt VaV
Název: Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích
Investor: Grantová agentura ČR, Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích