B 2017

Železniční reforma ve Velké Británii

TOMEŠ, Zdeněk, Štěpán RŮT, Monika JANDOVÁ, Daniel SEIDENGLANZ, Václav REDERER et. al.

Základní údaje

Originální název

Železniční reforma ve Velké Británii

Název česky

Železniční reforma ve Velké Británii

Název anglicky

Railway reform in Great Britain

Autoři

TOMEŠ, Zdeněk (203 Česká republika, garant, domácí), Štěpán RŮT (203 Česká republika), Monika JANDOVÁ (203 Česká republika, domácí), Daniel SEIDENGLANZ (203 Česká republika, domácí) a Václav REDERER (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, 150 s. Edice Železniční reformy, sv. 5, 2017

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50703 Transport planning and social aspects of transport

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14560/17:00099634

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-80-210-8743-9

Klíčová slova česky

železniční doprava; Velká Británie; dopravní politika; reformy železniční dopravy

Klíčová slova anglicky

railway transport; Great Britain; transport policy; reform

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 9. 2018 10:34, Mgr. Kateřina Oleksíková, Ph.D.

Anotace

V originále

Britská železniční reforma je pravděpodobně nejkomplexnější železniční reformou v historii. Její součástí byla úplná vertikální a horizontální separace odvětví a důsledné zavádění konkurence na všech částech produkčního řetězce. Po vice jak dvaceti letech od spuštění reforem je možné vyhodnotit její výsledky. Na jedné straně výrazně vzrostla poptávka i výkony, při současném růstu kvality poskytovaných služeb. Na druhou stranu se jako chybná ukázala privatizace manažera infrastruktury, a jednotkové náklady v odvětví vzrostly. V důsledku toho se britská reforma jeví jako nákladný mix úspěchů a selhání. Klíčová otázka při celkovém zhodnocení zní, které výsledky je možné přičíst čistě reformě, a které výsledky byly způsobeny jinými faktory. Některé ekonometrické studie se snažily tuto otázku zodpovědět, ale řada nejasností přetrvává.

Anglicky

British railway reform is probably one of the most complex railway reforms in history. It contains complete vertical and horizontal separation of the industry and the introduction of competition on all levels of the production chain. After more than twenty years from the start of the reforms it is possible to take stock of the results. On the one hand, there is an undisputed growth of demand in both passenger and freight transport and the significant improvement in the quality of services. On the other hand, the privatization of infrastructure manager was probably a mistake and the unit costs of the industry went surprisingly up. Therefore, the results of British rail reform seem to be a mix of successes and failures. The key question in the assessment of British rail reform is which results can be attributed to the British rail reform and which results were caused by other factors. Some econometric studies tried to answer this question, however many unresolved issues remain.

Návaznosti

MUNI/A/1066/2016, interní kód MU
Název: Cost-benefit analýza projektů dopravní infrastruktury II (Akronym: CBAIP)
Investor: Masarykova univerzita, Cost-benefit analýza projektů dopravní infrastruktury II, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty