D 2017

Organizing purchasing function with respect to its strategic role in multiunit organization

ŠVANDOVÁ, Eva

Základní údaje

Originální název

Organizing purchasing function with respect to its strategic role in multiunit organization

Autoři

ŠVANDOVÁ, Eva (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

2017. vyd. Reading, UK, 13th European Conference on Management, Leadership and Governance, od s. 480-488, 9 s. 2017

Nakladatel

ACPI, UK

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50204 Business and management

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14560/17:00099636

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-1-911218-64-7

ISSN

UT WoS

000425331200057

Klíčová slova česky

Nákup; koordinace; SBU; centralizace; nákupní vyspělost

Klíčová slova anglicky

Purchasing; coordination; SBUs; centralization; purchasing maturity
Změněno: 17. 5. 2018 15:01, Mgr. Kateřina Oleksíková, Ph.D.

Anotace

V originále

The role of purchasing has evolved over the last fifty years. Purchasing gradually developed from a purely supportive administrative function for production over the concept of a company-coordinated function, to a function integrating not only the enterprise units but also other enterprises. Globally, the perception of the importance of purchasing has changed and is nowadays understood as a strategic activity. This change in approach to purchasing brings about changes in the way purchasing activities are coordinated and organized. The aim of this paper is to answer the question whether there is a relationship between the strategic role of purchasing in a company and the way of coordinating the purchasing function. The research is focused on multiunit enterprises, so the level of competition between strategic business units (SBUs) within the enterprise is also taken into account as a factor that can influence this relationship. The research was carried out using a questionnaire survey amongst 74 multiunit enterprises. The questionnaire contained questions concerning the dimensions of the organizational structure of purchasing (degree of centralization, formalization, integration), as well as the purchasing maturity of the enterprise. The results of the analyses confirm the assumption that the role purchasing plays in a company and purchasing maturity are strongly interrelated and affect the organizational structure of the purchasing function. Low autonomy and fragmentation in purchasing decisions, and high formalization and integration through personal meetings are associated with the degree of importance of purchasing. In the case of integrating the degree of competitiveness between the units into analyses, the relationship between strategy and maturity is not valid. Arguments about the interdependence of purchasing maturity and the organizational structure are valid only for enterprises where the SBUs are in a non-competitive relation. The degree of competition between SBUs thus becomes an important contingent variable in the case of organizing the purchasing function.

Česky

Úloha nákupu se v posledních padesáti letech výrazně změnila. Nákup se rozvinul z čistě pro výrobu podpůrné a administrativní funkce v integrující. Cílem článku je odpovědět na otázku zda existuje vztah mezi strategií.

Návaznosti

MUNI/A/0878/2016, interní kód MU
Název: Cyklus strategické chování-výkonnost podniku a faktory jej ovlivňující
Investor: Masarykova univerzita, Cyklus strategické chování-výkonnost podniku a faktory jej ovlivňující, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty