p 2017

Intergenerational Dialog as a Way to Sustainability: Young Children and Older People Acting Together

RABUŠICOVÁ, Milada

Základní údaje

Originální název

Intergenerational Dialog as a Way to Sustainability: Young Children and Older People Acting Together

Název česky

Mezigenerační dialog jako cesta k udržitelnosti: malé děti a starší lidé společně

Vydání

Understanding Learning - Changing Education. Towards education for sustainable development, mezinárodní konference OMEP, Varšava, 2017

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Polsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

mezigenerační dialog; předškolní výchova; udržitelný rozvoj; malé děti; starší generace

Klíčová slova anglicky

intergenerational dialog; preschool education; sustainable development; small children; older generation

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 30. 1. 2018 18:34, prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr.

Anotace

V originále

The leading question of my presentation is how interactions between young children and older people can develop better understanding between generations and can contribute to their well-being. Intergenerational dialogue was the method introduced within the OMEP world project to clarify the links between Education for Sustainable Development and life-long learning in terms of intergenerational cooperation. Thus, the first part of the presentation is based on analysis of data collected from countries participating in the OMEP World Project “International Dialogue for ESD”. The second part of the presentation is based on findings from the European project called Together Old and Young (TOY), which was designed in several European countries (including Poland) to research and develop good practice in intergenerational learning involving young children and older people. In the last part, an example of social practice from Austria and The Czech Republic, project named “Trojlístek” (“Shamrock”) will be presented. This project puts together families with small children and seniors – volunteers in the role of foster grandparents. Also other examples of activities created specifically for young children and older people to be together, to play together, and learn from each other will be showed.

Česky

Vůdčí otázka této přednášky je, jak mohou interakce mezi malými dětmi a starší generací přispět ke vzájemnému lepšímu porozumění mezi generacemi a jak mohou přispět k jejich dobrému životu. Mezigenerační dialog byl jako metoda představen ve světovém projektu OMEP, který hledal cesty mezi výchovou pro udržitelný rozvoj a celoživotním učením. První část prezentace se opírá právě o tento projekt (International Dialogue for ESD), druhá část vychází z evropského projektu nazvaného Together Old and Young (TOY) a konečně poslední část je založena na projektu zvaném Trojlístek realizovaném v České republice a v Rakousku, v jehož rámci jsou propojovány rodiny s malými dětmi s náhradními prarodiči.

Návaznosti

GA13-07234S, projekt VaV
Název: Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích
Investor: Grantová agentura ČR, Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích