FILIP, Aleš. K malířské výzdobě interiéru farního kostela Neposkvrněného Početí Panny Marie na Křenové ulici v Brně. Hans Kalmsteiner, Friedrich Hans Wacha, Eduard Csánk, František Kolbábek a Norbert Pokorný. Památková péče na Moravě. Monumentorum Moraviae tutela. Brno: Národní památkový ústav, 2017, roč. 19, zima, s. 34-45. ISSN 1214-5327.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název K malířské výzdobě interiéru farního kostela Neposkvrněného Početí Panny Marie na Křenové ulici v Brně. Hans Kalmsteiner, Friedrich Hans Wacha, Eduard Csánk, František Kolbábek a Norbert Pokorný
Název anglicky On murals and paintings in the interior of the parish Church of the Immaculate Conception of the Blessed Virgin Mary (located on Křenová Street, Brno). Hans Kalmsteiner, Friedrich Hans Wacha, Eduard Csánk, František Kolbábek and Norbert Pokorný
Autoři FILIP, Aleš (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Památková péče na Moravě. Monumentorum Moraviae tutela, Brno, Národní památkový ústav, 2017, 1214-5327.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/17:00095453
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Brno-Křenová; secesní chrám; sakrální a salonní umění; Hans Kalmsteiner; Friedrich Hans Wacha; Eduard Csánk; František Kolbábek; Norbert Pokorný
Klíčová slova anglicky Brno - Křenová Street; Art nouveau temple; sacred art and artistic salon; Hans Kalmsteiner; Friedrich Hans Wacha; Eduard Csánk; František Kolbábek; Norbert Pokorný
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Změněno: 17. 4. 2018 10:52.
Anotace
V průběhu sedmi let, 1909-1915, byl na Křenové ulici v Brně navržen, vystavěn, vybaven a vyzdoben farní kostel Neposkvrněného Početí Panny Marie, a to pod záštitou sedmého brněnského biskupa, hraběte Dr. Pavla Huyna a jím vedeného Spolku pro stavbu katolických chrámů v diecesi brněnské. Návrh stavby i převážné části vybavení vypracoval architekt Franz Holik, který se jako člen stavebního výboru spolku podílel na koordinaci prací na jeho výzdobě. Z korespondence a dalších dokumentů spolku, uložených v Diecézním archivu Biskupství brněnského, je možno (zčásti) rekonstruovat okolnosti zadání zakázek jednotlivým umělcům a průběh prací, nebo nakonec nenaplněných záměrů. Dalším zdrojem informací je dobový brněnský tisk (Tagesbote, Hlas). Modernímu mariánskému kostelu s téměř intaktně dochovaným secesním interiérem byla už věnována poměrně velká publikační pozornost, proto se v tomto článku zaměřuje pozornost na revizi a doplnění dosavadních poznatků týkajících se nástěnných a závěsných maleb od vídeňských či brněnských umělců Hanse Kalmsteinera, Friedricha Hanse Wachy a Eduarda Csánka, jakož i od Františka Kolbábka z Náměště nad Oslavou a Norberta Pokorného z Tišnova. V článku je především zhodnocen nález souboru temperových maleb na papíře – předloh pro mezitím odstraněné nástěnné malby emblémů Křížové cesty od H. Kalmsteinera, které podle jeho náčrtů namaloval F. Kolbábek.
Anotace anglicky
The parish Church of the Immaculate Conception of the Blessed Virgin Mary on Křenová Street in Brno was designed, built, furnished and decorated between 1909 and 1915, under the auspices of the seventh bishop of Brno, Count Dr. Pavel Huyn, and the Society for Temple Construction in the Roman Catholic Diocese of Brno, which was chaired by Huyn. The design of the building and most of its equipment were developed by architect Franz Holik, the member of the Construction Committee of the Society, who participated in coordination of the church decoration. Using the correspondence and other documents of the Society, which are stored in the archive of the Brno Diocese, one can (to some extent) reconstruct how the work was assigned to individual artists and how it proceeded, but also learn about the ideas and plans that did not come to fruition in the end. Additional information can be found in the local press published in those days (Tagesbote, Hlas). This modern Marian church with preserved, almost intact Art Nouveau interior has already been studied quite thoroughly, which is why this paper focuses more specifically on reviewing and updating what we know about its wall and hanging paintings created by artists from Vienna and Brno (Hans Kalmsteiner, Friedrich Hans Wacha and Eduard Csánk), as well as by František Kolbábek from Náměšť nad Oslavou and Norbert Pokorný from Tišnov. The primary focus of the paper is to evaluate a set of tempera paintings on paper that have been found – images used by Hans Kalmsteiner for painting the Via Crucis emblems on the walls which disappeared in the meantime and which have been painted (following Kalmsteiner’s sketches) by František Kolbábek.
Návaznosti
GA17-22823S, projekt VaVNázev: České salonní umění v mezinárodním kontextu (Akronym: Salony)
Investor: Grantová agentura ČR, České salonní umění v mezinárodním kontextu
VytisknoutZobrazeno: 4. 5. 2024 11:37