MAZÁČOVÁ, Pavlína a Kateřina HANUŠOVÁ. Perspektivy rozvoje předčtenářské gramotnosti na platformě mezigeneračního učení : případová studie. Knihovna. ČR: Národní knihovna ČR, 2017, roč. 28, č. 2, s. 37-49. ISSN 1801-3252.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Perspektivy rozvoje předčtenářské gramotnosti na platformě mezigeneračního učení : případová studie
Název anglicky Perspectives of the development of pre-reading skills on the platform of intergenerational learning : a case study
Autoři MAZÁČOVÁ, Pavlína (203 Česká republika, garant, domácí) a Kateřina HANUŠOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Knihovna, ČR, Národní knihovna ČR, 2017, 1801-3252.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/17:00099723
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky mezigenerační učení; předčtenářská gramotnost; pedagogika; senior; předškolní věk; případová studie; knihovna; učící knihovník
Klíčová slova anglicky intergenerational learning; pre-reading skills; pedagogy; seniors; pre-school age; case study; library; teaching librarian
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 4. 4. 2018 13:00.
Anotace
Článek se věnuje aktuálnímu fenoménu mezigeneračního učení jako platformě rozvíjení předčtenářské gramotnosti v prostředí mateřské školy. Téma reflektuje výzkumný projekt1 případové studie realizované v oboru Informační studia a knihovnictví. V kontextu problematiky mezigeneračního učení a čtenářské gramotnosti jsou v odborném pojednání akcentovány např. motivační faktory zapojení seniorů do intelektuálních činností, kritéria výběru vhodných textů pro mezigenerační set-kávání nebo hlediska percepce textů z pohledu předškolních dětí. Teoretické i výzkumné aspekty článku slouží jako relevantní východiska pro aplikaci programů mezigeneračního učení zaměřených na předčtenářskou gramotnost do neformálního vzdělávacího prostředí knihovny.
Anotace anglicky
This article focuses on the topical subject of intergenerational learning as a platform for the development of pre-reading skills in the environment of a nursery school. The theme reflects on the research project of a case study carried out in the field of information studies and librarianship. In the context of intergenerational learning and reader literacy it centres on the motivation factors in the involvement of seniors in intellectual activities, on the criteria for the choice of suitable texts for intergenerational interaction or perceptual and cognitive aspects of selected texts by pre-school children. Theoretical and research aspects of this study can serve as a relevant starting point for the application of programmes in intergenerational reading focusing on pre-reading activities in the non-formal educational environment of a library.
Návaznosti
MUNI/A/1114/2016, interní kód MUNázev: Design Thinking Action Lab 2017: informační chování a aplikovaný design (Akronym: DISRI)
Investor: Masarykova univerzita, Design Thinking Action Lab 2017: informační chování a aplikovaný design, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 07:23