k 2017

Socializace porodních asistentek v systému českého vzdělávání

POKORNÁ, Jana

Basic information

Original name

Socializace porodních asistentek v systému českého vzdělávání

Name (in English)

The Socialization of Midwifes in the Czech Educational System

Authors

POKORNÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Konference České sociologické společnosti 2017, 2017

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50400 5.4 Sociology

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/17:00099741

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords (in Czech)

porodní asistence; vzdělávání; tělo; tělesnost; porod

Keywords in English

midwifery; education; body; birth

Tags

Změněno: 23/3/2018 13:21, Mgr. Blanka Farkašová

Abstract

V originále

Představovaný příspěvek je tematickým prolnutím vědních disciplín sociologie tělesnosti, medicíny a vzdělávání. Autorka se dlouhodobě věnuje sociologické reflexi profesního oboru porodní asistence. Diskurz sociologie tělesnosti konceptualizuje tělo jako entitu, s níž je určitým způsobem zacházeno, na základě moci vědění je během porodu disciplinováno nejen zdravotnickým personálem, ale také samotnou rodící ženou. Přístup sociologie medicíny a zdravotnictví umožňuje problematizovat porod jako diagnózu a rodící ženu jako pacientku nacházející se ve zdravotnickém zařízení. Tyto kategorie s sebou nesou imanentní odkaz na formy jednání všech zúčastněných aktérů, porodních asistentek, lékařů i rodících žen. Ženské tělo je nahlíženo jako stroj, který se pozoruje, měří a jeho procesy se korigují tak, aby samotný porod probíhal dle medicínsky definovaného standardního postupu. Autorka v současnosti provádí disertační výzkum na Lékařské fakultě, kde budoucí porodní asistentky získávají nutné – zákonem předepsané – vzdělání pro výkon své profese. Výzkum nabízí odpovědi na výzkumné otázky: Jaká má být dle vzdělávací instituce sociální role porodní asistentky? Jak jsou studentky během svého vzdělávání socializovány do profese porodní asistentky a co je obsahem této socializace? Jak mají přistupovat k procesu porodu a k rodícímu tělu? Kdo jsou pro porodní asistentky klíčoví aktéři porodu a jak jsou jimi definováni? Jak mají porodní asistentky zacházet s konkrétními situacemi a na základě čeho je mají definovat a vyhodnocovat? Metodologií výzkumu je etnografický přístup, jehož hlavní metodou je kombinace zúčastněného pozorování během výuky na oboru Porodní asistence a hloubkových rozhovorů se studentkami i vyučujícími. Konferenční příspěvek přinese prozatímní reflexi vstupu a pobytu v terénu a analytické odpovědi na dílčí výzkumné otázky.

In English

The presented contribution is a thematic blend of the scientific disciplines of sociology of physicality, medicine and education. The author has long been interested in the sociological reflection of the field of midwifery. The discourse of the sociology of corporeality conceptualizes the body as an entity with which it is treated in some way, on the basis of the power of knowledge, it is disciplined not only by the medical staff but also by the inheriting woman itself. The approach of sociology of medicine and healthcare makes it possible to question childbirth as a diagnosis and a native woman as a patient in a health care facility. These categories carry an immanent reference to the forms of action of all involved actors, midwives, doctors and foster women. The female body is viewed as a machine that is observed, measured, and its processes corrected so that the birth itself proceeds according to a medically defined standard procedure. At present, the author carries out a dissertation research at the Faculty of Medicine, where future midwives obtain the necessary - statutory - education for the exercise of their profession. The research offers answers to research questions: What is the role of a midwife to be a social institution? How are students during their education socialized into the midwife profession and what is the content of this socialization? How should they approach the birth process and the birth body? Who are the key actors of birth and how are they defined for midwives? How do midwives deal with specific situations and on what basis should they define and evaluate them? Research methodology is an ethnographic approach, the main method of which is the combination of attending observations during Midwifery teaching and in-depth interviews with students and teachers. The conference contribution will provide a temporary reflection on entry and stay in the field and analytical answers to partial research questions.