2018
Učební prostředí jako umělecké dílo: Úsilí o soulad mezi autenticitou a objektivitou
SLAVÍK, Jan a Petr NAJVARZákladní údaje
Originální název
Učební prostředí jako umělecké dílo: Úsilí o soulad mezi autenticitou a objektivitou
Název česky
Učební prostředí jako umělecké dílo: Úsilí o soulad mezi autenticitou a objektivitou
Název anglicky
The learning environment as a work of art: ballancing authenticity and objectivity
Autoři
SLAVÍK, Jan (203 Česká republika) a Petr NAJVAR (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Konference QAK: XVII. ročník česko-slovenské konference Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku, 2018
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/18:00102245
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
učební prostředí; intersubjektivita; notace; transdisciplinární didaktika
Klíčová slova anglicky
learning environment; intersubjektivity; notation; transdisciplinary didactics
Změněno: 31. 3. 2019 22:23, doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
V originále
Lidský subjekt si nedokáže uvědomovat svět ani sebe sama jinak než prostřednictvím kulturních nástrojů – instrumentů. Tyto nástroje by nevznikly, kdyby neměly své jedinečné autory – tvůrce. Jejich dílo ovšem nabývá kulturní smysl teprve prostřednictvím druhých lidí. Ve svém příspěvku představujeme teoretický model pro interpretaci způsobů zprostředkování tvůrčího díla, který byl využit v kvalitativním výzkumu výuky. Základem jeho koncepce byla analogie mezi učebním prostředím a uměleckým dílem založená na Goodmanově pojetí notace. Výzkum otevřel problém autenticity a objektivity při instrumentalizaci osobní zkušenosti. Poukážeme na to, že tento problém je společný pro všechny disciplíny, které mají působit subjektivní změny v intersubjektivním kontextu.
Anglicky
A person can only learn about the world or themselves by means of reproducing common cultural tools – instruments. Of course, these instruments have their authors (inventors, discoverers), but their inventions and discoveries only make cultural sense through other people who learn to make use of them. A theoretical model will be discussed for interpreting how creative work can be presented, which was used in qualitative research on school instruction. We make use of Goodman’s perspective on notation. The research brought the problem of authenticity and objectivity of instrumentalizing personal experience. We will show that this problem is common to all disciplines that centre on causing subjective changes in intersubjective contexts.