HARVÁNKOVÁ, Klára and Zuzana VAŘEJKOVÁ. Využití finské metody Profesní seniorita® pro rozvoj začínající kariéry u studentů vysokých škol (Using the Finnish Method of Professional Seniority for Developing Career Development in University Students). In XVII. ročník česko-slovenské konference Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku, 29. 1.–30. 1. 2018, Olomouc. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Využití finské metody Profesní seniorita® pro rozvoj začínající kariéry u studentů vysokých škol
Name (in English) Using the Finnish Method of Professional Seniority for Developing Career Development in University Students
Authors HARVÁNKOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zuzana VAŘEJKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition XVII. ročník česko-slovenské konference Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku, 29. 1.–30. 1. 2018, Olomouc, 2018.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/18:00102254
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Profesní seniorita®; osobní a profesní rozvoj; studenti vysokých škol
Keywords in English Professional seniority®; personal and professional development; university students
Tags rivok
Changed by Changed by: doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D., učo 23221. Changed: 15/4/2019 14:14.
Abstract
Cílem prezentace je představit příklad dobré praxe funkčnosti finského vzdělávacího programu Towards Successful Seniority TM, jež je od roku 2016 realizována v českém prostředí pod názvem „Profesní seniorita®“. Ústav pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity je prvním pracovištěm, které tuto metodu využívá v rámci českého univerzitního prostředí ve výuce u skupiny magisterských studentů Andragogiky a Pedagogiky. Cílem programu je podpořit a rozvíjet dovednosti a kompetence důležité pro budoucí uplatnění a konkurenceschopnost na trhu práce. Program je licencován Finským institutem pracovního zdraví za účelem podpory řízení kariéry, odborné kvalifikace a duševní pohody zaměstnanců, jež zvyšuje možnosti účastníků nalézat úspěšná řešení týkající se jejich kariéry, posiluje jejich schopnost vyrovnat se s případnými neúspěchy a může být nástrojem prevence vzniku depresí či syndromu vyhoření. Přestože, že se zdá, že bude metoda funkční zejména u skupiny s již získanými pracovními zkušenostmi, chceme ve shodě s výsledky Finského institutu práce (FIOH) poukázat na její potenciál a pozitivní ohlasy u skupiny vysokoškolských studentů.
Abstract (in English)
The aim of the presentation is to outline an example of the good practice of the Finnish educational program Towards Successful Seniority TM, which has been implemented in the Czech Republic since 2016 under the title "Professional Seniority®". The Department of Educational Sciences at the Faculty of Arts of the Masaryk University is the first institution to use this method in the Czech university environment in the teaching of a group of master students of Andragogy and Pedagogy. The aim of the program is to support and develop skills and competencies important for future employment and competitiveness in the labour market. The program is licensed by the Finnish Institute of Occupational Health to support career management, professional qualification, and employee wellbeing, which enhances participants' opportunities to find successful career solutions, empowers them to cope with potential failures, and can be a tool to prevent depression or burnout. Although the method seems to be working particularly well with a group of students with a direct labour market experience, we want to draw attention to the potential of the Finnish Institute of Labour (FIOH), in line with the results of the FIOH, to highlight its potential and positive feedback from a group of university students.
Links
MUNI/A/1028/2017, interní kód MUName: Od formálního vzdělávání k informálnímu učení: výzkum procesů učení
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 24/5/2024 18:55