KOLAŘÍKOVÁ, Veronika. Národní identita v muzeu ve vztahu ke konstruktivistickým teoriím učení v konsekvencích dnešní doby (National Identity in Museum in Relation to Constructivist Learning Theories in Consequences of Present Days). In Monika Benčová, Anna Komárková. Muzeum a změna V. Sborník z mezinárodní muzeologické konference. Praha: Asociace muzeí a galerií České republiky, z. s., 2017, p. 51-58. ISBN 978-80-86611-77-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Národní identita v muzeu ve vztahu ke konstruktivistickým teoriím učení v konsekvencích dnešní doby
Name in Czech Národní identita v muzeu ve vztahu ke konstruktivistickým teoriím učení v konsekvencích dnešní doby
Name (in English) National Identity in Museum in Relation to Constructivist Learning Theories in Consequences of Present Days
Authors KOLAŘÍKOVÁ, Veronika.
Edition Praha, Muzeum a změna V. Sborník z mezinárodní muzeologické konference. p. 51-58, 8 pp. 2017.
Publisher Asociace muzeí a galerií České republiky, z. s.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-86611-77-8
Keywords (in Czech) Národní identita; muzeum; konstruktivistické teorie učení.
Keywords in English National identity; museum; Constructivist Learning Theories.
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Veronika Kolaříková, Ph.D., učo 363842. Changed: 17/5/2018 15:09.
Abstract
Národní identita sehrává v dnešním globalizovaném světě v životě lidí stále významnou a specifickou roli. Ta se reflektuje mj. v muzeích, v nichž se i dnes konstruuje a prezentuje. Příspěvek nastíní dílčí výsledky vybraných mezinárodních výzkumů zabývajících se národní identitou v muzeích a zasadí téma do kontextu problematiky konstruktivistických teorií učení. Ty sehrávají v prostředí moderního muzea a v jeho edukačních aktivitách důležitou úlohu. Specifickou roli mohou mít tyto teorie také ve výzkumných záměrech, neboť poukazují na fakt, že konstrukce národní identity je procesem podmíněným mnoha faktory. Patří mezi ně nejen konkrétní socio-kulturní podmínky země, muzeum, jeho expozice a pracovníci, ale i samotný návštěvník a jeho osobnost. Příspěvek proto představí problematiku konstruktivistických teorií učení a jejich možného využití nejen v prostředí muzea, ale i na poli muzejního výzkumu. Příspěvek se zaměří na to, jak je možné oba fenomény zkoumat a jakou úlohu v nich sehrává muzejní narativ, edukační záměr muzea i návštěvníkova zkušenost.
Abstract (in English)
National identity plays in the present globalized world still an important and specific role in the life of people. It is reflected among others in museums, in which it is constructed and presented also in present days. Paper will describe partial results of chosen international researches dealing with national identity in museums and put the theme in the context of the constructivist learning theories. They play an important role in the environment of the modern museum and in its educational activites. These theories may have a specific role also in research plans since they point out to the fact that construction of national identity is a process conditioned by many factors. These are not only particular socio-cultural conditions of a country, museum, its expositions and employees, but also a visitor and his/her personality. Paper will therefore introduce an issue of the constructivist learning theories and possible of use of the theories not only in the museum but also in the museum research. Paper will concentrate on how both phenomena may be examined and what role is played in them by museum narrative, educational plan of the museum and also visitor´s experience.
Links
MUNI/A/1016/2016, interní kód MUName: Podpora začínajících výzkumníků v kontextu aplikované sociální pedagogiky
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 6/10/2024 11:22