ČERVENKA, Karel. Proto-profesionalizace klientů pomáhajících profesí: Příklad klientů preventivně výchovného zařízení (Proto-professionalization of clients within helping professions. Clients of preventive educational facility.). In VIII. Hradecké dny sociální práce - Od teorie k praxi, od praxe k teorii (UHK - Hradec Králové, 7. až 8. října 2011). 2011.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Proto-profesionalizace klientů pomáhajících profesí: Příklad klientů preventivně výchovného zařízení
Name in Czech Proto-profesionalizace klientů pomáhajících profesí: Příklad klientů preventivně výchovného zařízení
Name (in English) Proto-professionalization of clients within helping professions. Clients of preventive educational facility.
Authors ČERVENKA, Karel.
Edition VIII. Hradecké dny sociální práce - Od teorie k praxi, od praxe k teorii (UHK - Hradec Králové, 7. až 8. října 2011), 2011.
Other information
Type of outcome Presentations at conferences
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Keywords (in Czech) pomáhající profese, porucha chování, preventivně výchovné zařízení, inkluzivní edukace a intervence, identita, stigmatizace, proto-profesionalizace
Keywords in English helping profession, counseling care, identity, labeling, stigmatization, behavioral difficulties, special educational need, proto-professionalization
Changed by Changed by: doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D., učo 8596. Changed: 9/2/2018 09:21.
Abstract
Klienti profesí, které bývají označovány za pomáhající (sociální práce, speciální pedagogika aj.), svým kontaktem se systémem příslušné profese získávají specifickou zkušenost. Ta utváří jejich vnímání dané profese i představu o povaze jejího systému. Na rozdíl od laiků v pravém slova smyslu se klienti daných zařízení díky své nové zkušenosti stávají proto-experty na systém dané pomáhající profese, neboť oproti laikům svým kontaktem s danou profesí o ní získávají i hlubší vědění. Jelikož je toto vědění zakotveno ve specifické sociální pozici a roli klienta dané instituce, od oficiálního nebo expertního vědění a definice systému se liší. Lze předpokládat, že způsob, kterým klienti definují systém a svou pozici v něm, ovlivňuje jejich postoje a chování a tím v důsledku i jejich volby strategií, jak se v rámci systému a k systému chovat. V optice de Swaanova konceptu proto-profesionalizace laiků bude autor na příkladu dospívajících klientů jednoho z preventivně výchovných zařízení ilustrovat specifický způsob, kterým oni sami vytvářejí představu o instituci samotné, stejně jako o systému výchovných zařízení a též zpětně i o povaze a roli klientů tohoto systému – tj. o sobě samých.
Abstract (in English)
Clients of helping professions gain specific experience through their contact with the system of these professions. This experience forms their definitions and representations of the system and the profession as well. This specific experience launches them into a role of proto-experts because their knowledge of the system is more specific than that of other people. The way they look at the system forms their attitudes and shapes the actions and strategies they use to deal with the system. Their definition of the system is based on their specific social position and their role of clients of the system, therefore it is different from the official definition of the system.
PrintDisplayed: 25/6/2024 22:22