VÍCHOVÁ, Monika. Test verbální fluence - jazyková analýza. In Zimní škola kognitivní psychologie, Malá Skála. 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Test verbální fluence - jazyková analýza
Název česky Test verbální fluence - jazyková analýza
Název anglicky Verbal Fluency Test: Linguistic Analysis
Autoři VÍCHOVÁ, Monika.
Vydání Zimní škola kognitivní psychologie, Malá Skála, 2018.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky verbální fluence, neverbální fluence, fonematická, kategoriální, clustering, switching
Klíčová slova anglicky verbal fluency, nonverbal fluency, phonemic, semantic, clustering, switching
Změnil Změnila: Mgr. et Mgr. Monika Mrázková, Ph.D., učo 362234. Změněno: 13. 2. 2018 08:14.
Anotace
V příspěvku představuji studii realizovanou v rámci mé dizertační práce zaměřující se na Test verbální fluence (VF). V této studii se věnuji strategickým postupům při odpovídání v Testu VF, a to clusterování (tvoření fonetických či sémantických shluků slov) a switchování (přepínání mezi těmito clustery). Příspěvek zahrnuje ukázku dat – vyplněných protokolů od vzorku z psychiatrické populace, kde bylo cílem srovnat výkon ve verbální fluenci a neverbální fluenci a zhodnotit míru ovlivnění výkonu ve VF narušením přístupu k jazykovým informacím. V příspěvku diskutuji i některé jazykové problémy, které se váží zejména k nesourodé terminologii používané v českém prostředí, vyjadřuji se z lingvistického hlediska k adekvátnosti překladu názvů verzí Testu VF do češtiny, který je v jednotlivých českých publikacích variabilní a málo diskutovaný.
Anotace anglicky
The goal of my presentation is to present the study included in my PhD thesis, which focus on verbal fluency test. In the study I focus on strategies during the answering in verbal fluency test - clustering (phonemic or semantic clusters formation) and switching (switching between clusters). I present data, which I have collected from psychiatric patients. The aim has been to compare verbal fluency and nonverbal fluency and the influence of language storage and the access, I also discuss some linguistic problems, mainly the dissimilar terminology in translation of the name of the test to the Czech. I compare the translations and comment it from the Czech language standpoint.
VytisknoutZobrazeno: 24. 7. 2024 23:20