J 2017

Podpora tvůrčích činností jako možnost seberealizace sociálně znevýhodněných klientů i prostor výchovného působení

STADLEROVÁ, Hana

Basic information

Original name

Podpora tvůrčích činností jako možnost seberealizace sociálně znevýhodněných klientů i prostor výchovného působení

Name (in English)

Support of creative activity as chance for self-realisation of socially handicapped clients and also space of education

Edition

výtvarná výchova, 2017, 1210-3691

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

social handicap; education; Special Art Education; support of creativity; self-realisation; benefits of creativity
Changed: 16/2/2018 19:50, doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.

Abstract

In the original language

Nabídka tvůrčích činností může směřovat k různým skupinám klientů. Může podpořit jejich výtvarnou seberealizaci, ale sledovat i další, např. výchovné cíle zaměřené na ovlivňování rizikových a sociálně znevýhodněných skupin klientů. Podpoře tvorby těchto klientů se věnuje speciální výtvarná výchova, výtvarný obor, který se profiluje na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Jeho aktivity jsou výrazem zájmu o člověka, důvěry v jeho tvůrčí potenciál, což dokumentují činnosti realizované s romskými dětmi, s klienty diagnostického ústavu, klienty se zdravotním postižením, seniory a také klienty azylových zařízení. Průběh realizovaných projektů speciální výtvarné výchovy byl zkoumán v období 2010 – 2015. Bylo možné vymezit principy, na kterých je podpora tvůrčích aktivit vystavěna, ale též poukázat na jejich přínos. Ten zahrnuje nejen možnosti, jak objevit často nerozvíjené tvořivé schopnosti jedince, ale také jak dále využívat tvůrčího procesu k výchovným a vzdělávacím cílům, a to i v povinném vzdělávání. I proto byl zkoumán výchovný potenciál tvorby u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (2016).

In English

Creative activity could be undertaken by different groups of clients. It could support their self-realisation in visual arts, but also follow other goals, such as educational help to socially disadvantaged groups. As support of these groups, there is a subject Special Art Education, a subject founded and developed at Pedagogical Faculty of Masaryk University, Brno. We develop this field, as we do believe in humanity and creative potential in every individual. We organised, documented and researched project of Special Art Education from 2010 to 2015. Projects included very different groups: Roma children, children from youth detention centres, people with physical handicaps, seniors and also refugees from asylum camps. Following our research, we could define principles how support creative activities, and also prove benefits of such a support. We proved, that not only we could discover un-developed creative potential of individual, but also further use creativity for education and learning, even in compulsory education (research – 2016).