2017
Podpora tvůrčích činností jako možnost seberealizace sociálně znevýhodněných klientů i prostor výchovného působení
STADLEROVÁ, HanaBasic information
Original name
Podpora tvůrčích činností jako možnost seberealizace sociálně znevýhodněných klientů i prostor výchovného působení
Name (in English)
Support of creative activity as chance for self-realisation of socially handicapped clients and also space of education
Authors
Edition
výtvarná výchova, 2017, 1210-3691
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Article in a journal
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Organization unit
Faculty of Education
Keywords in English
social handicap; education; Special Art Education; support of creativity; self-realisation; benefits of creativity
Changed: 16/2/2018 19:50, doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
In the original language
Nabídka tvůrčích činností může směřovat k různým skupinám klientů. Může podpořit jejich výtvarnou seberealizaci, ale sledovat i další, např. výchovné cíle zaměřené na ovlivňování rizikových a sociálně znevýhodněných skupin klientů. Podpoře tvorby těchto klientů se věnuje speciální výtvarná výchova, výtvarný obor, který se profiluje na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Jeho aktivity jsou výrazem zájmu o člověka, důvěry v jeho tvůrčí potenciál, což dokumentují činnosti realizované s romskými dětmi, s klienty diagnostického ústavu, klienty se zdravotním postižením, seniory a také klienty azylových zařízení. Průběh realizovaných projektů speciální výtvarné výchovy byl zkoumán v období 2010 – 2015. Bylo možné vymezit principy, na kterých je podpora tvůrčích aktivit vystavěna, ale též poukázat na jejich přínos. Ten zahrnuje nejen možnosti, jak objevit často nerozvíjené tvořivé schopnosti jedince, ale také jak dále využívat tvůrčího procesu k výchovným a vzdělávacím cílům, a to i v povinném vzdělávání. I proto byl zkoumán výchovný potenciál tvorby u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (2016).
In English
Creative activity could be undertaken by different groups of clients. It could support their self-realisation in visual arts, but also follow other goals, such as educational help to socially disadvantaged groups. As support of these groups, there is a subject Special Art Education, a subject founded and developed at Pedagogical Faculty of Masaryk University, Brno. We develop this field, as we do believe in humanity and creative potential in every individual. We organised, documented and researched project of Special Art Education from 2010 to 2015. Projects included very different groups: Roma children, children from youth detention centres, people with physical handicaps, seniors and also refugees from asylum camps. Following our research, we could define principles how support creative activities, and also prove benefits of such a support. We proved, that not only we could discover un-developed creative potential of individual, but also further use creativity for education and learning, even in compulsory education (research – 2016).