D 2018

Automatic Synthesis of Efficient Regular Strategies in Adversarial Patrolling Games

KLAŠKA, David, Antonín KUČERA, Tomáš LAMSER a Vojtěch ŘEHÁK

Základní údaje

Originální název

Automatic Synthesis of Efficient Regular Strategies in Adversarial Patrolling Games

Autoři

KLAŠKA, David (203 Česká republika, domácí), Antonín KUČERA (203 Česká republika, domácí), Tomáš LAMSER (203 Česká republika, domácí) a Vojtěch ŘEHÁK (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Richland, SC, Proceedings of the 2018 International Conference on Autonomous Agents & Multiagent Systems, od s. 659-666, 8 s. 2018

Nakladatel

International Foundation for Autonomous Agents and Multiagent Systems

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

10201 Computer sciences, information science, bioinformatics

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14330/18:00100830

Organizační jednotka

Fakulta informatiky

ISBN

978-1-5108-6808-3

ISSN

UT WoS

000468231300081

Klíčová slova anglicky

patrolling games; single and multi-agent planning and scheduling

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 24. 9. 2019 15:31, doc. RNDr. Vojtěch Řehák, Ph.D.

Anotace

V originále

We give a polynomial-time algorithm for synthesizing efficient regular strategies in adversarial patrolling games with general topology. Regular strategies use finite memory to gather some relevant information about the history of Defender's moves which results in substantially better protection of the targets. So far, the scope of automatic strategy synthesis was limited to positional strategies (which ignore the history) or to regular strategies where the underlying finite-memory observer had to be supplied manually. Furthermore, the existing methods do not give any information on how far are the constructed strategies from being optimal. In this paper, we try to overcome these limitations. We develop a novel gradient-based algorithm for synthesizing regular strategies where the underlying finite-memory observers are constructed algorithmically. The running time of our algorithm is polynomial which makes the algorithm applicable to instances of realistic size. Furthermore, we develop an algorithm for computing an upper bound on the best achievable protection, and compare the quality of the constructed strategies against this bound. Thus, we can effectively measure the "distance'' of the constructed strategies from optimal strategies, and our experiments show that this distance is often quite small.

Návaznosti

GA18-11193S, projekt VaV
Název: Algoritmy pro diskrétní systémy a hry s nekonečně mnoha stavy
Investor: Grantová agentura ČR, Algoritmy pro diskrétní systémy a hry s nekonečně mnoha stavy
MUNI/A/0854/2017, interní kód MU
Název: Rozsáhlé výpočetní systémy: modely, aplikace a verifikace VII.
Investor: Masarykova univerzita, Rozsáhlé výpočetní systémy: modely, aplikace a verifikace VII., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
MUNI/A/1038/2017, interní kód MU
Název: Zapojení studentů Fakulty informatiky do mezinárodní vědecké komunity 18
Investor: Masarykova univerzita, Zapojení studentů Fakulty informatiky do mezinárodní vědecké komunity 18, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty