DURNA, Radek, Hana SVOBODOVÁ and Adam KONÍČEK. ANALÝZA PROGRESE UČEBNÍCH ÚLOH VZTAHUJÍCÍCH SE K TERÉNNÍ VÝUCE V ČESKÝCH UČEBNICÍCH ZEMĚPISU PRO ZÁKLADNÍ ŠKOLY (ANALYSIS OF PROGRESSION OF OUTDOOR EDUCATION LEARNING TASKS IN CZECH ELEMENTARY SCHOOL TEXTBOOKS). Geografická revue. Banská Bystrica: Katedra geografie FPV UMB, 2017, 13/2017, No 2, p. 29-39. ISSN 1336-7072. Available from: https://dx.doi.org/10.24040/GR.2017.13.2.29-39.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name ANALÝZA PROGRESE UČEBNÍCH ÚLOH VZTAHUJÍCÍCH SE K TERÉNNÍ VÝUCE V ČESKÝCH UČEBNICÍCH ZEMĚPISU PRO ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Name in Czech ANALÝZA PROGRESE UČEBNÍCH ÚLOH VZTAHUJÍCÍCH SE K TERÉNNÍ VÝUCE V ČESKÝCH UČEBNICÍCH ZEMĚPISU PRO ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Name (in English) ANALYSIS OF PROGRESSION OF OUTDOOR EDUCATION LEARNING TASKS IN CZECH ELEMENTARY SCHOOL TEXTBOOKS
Authors DURNA, Radek (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Hana SVOBODOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Adam KONÍČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Geografická revue, Banská Bystrica, Katedra geografie FPV UMB, 2017, 1336-7072.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/17:00100038
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.24040/GR.2017.13.2.29-39
Keywords in English text book; learning task; outdoor education; elementary school
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Radek Durna, učo 323463. Changed: 14/3/2018 14:49.
Abstract
Příspěvek seznamuje čtenáře s výsledky analýzy učebních úloh vyskytujících se ve vybraných, aktuálně používaných českých učebnicích zeměpisu pro základní školy. S důrazem na jejich potenciální využití pro výuku v terénu. Analyzováno bylo dvacet učebnic pro 6. až 9. ročník ZŠ. V první fázi analýzy rozhodla dvojice autorů pomocí metody cross-check, zda je daná úloha využitelná jako námět pro výuku v terénu či nikoliv. Úlohy označené jako vhodné pro terénní výuku byly sepsány a označeny. U každé úlohy bylo identifikováno aktivní sloveso, pomocí nějž je úloha zadána. Dále jsme kriticky řadili úlohy podle kognitivní náročnosti do jednotlivých kategorií revidované Bloomovy taxonomie cílů. Kognitivní náročnost byla zjišťována porovnáním obsaženého aktivního slovesa v analyzované úloze s aktivními slovesy, která různí autoři doporučují pro jednotlivé kategorie revidované Bloomovy taxonomie cílů. Dále bylo sledováno, zda jsou v učebnicích zeměpisu pro vyšší ročníky (8.–9. roč.) ZŠ více zastoupeny náročnější úlohy formulované pomocí aktivních sloves vyžadujících zapojení vyšších kognitivních operací než v učebnicích pro nižší ročníky (6.–7. roč.)
Abstract (in English)
This paper focuses on the analysis of the educational/learning tasks, which can be found in geographical teaching books (used in Czech primary schools). Twentynine books (and exercise books) were analysed. The first step of this analysis was to identify such tasks which can be used for outdoor education. We are using the cross-check method to verify if the task is suitable for outdoor education or not. In each task, the active verb (e. g. to describe, to explain, to apply, to analyse, to compare, to organize etc.) was identified. Through identification and comparison of these verbs with Bloom’s taxonomy of learning domains (especially the cognitive domain), we have classified the relevant learning task into six levels according to their degree of cognitive difficulty. Each task was monitored whether it contains information about the allocation of time, localization of fieldwork, interdisciplinary relations and form of education and discussed. The next aim of this analysis is to identify if there is some cognitive progression among learning tasks in textbooks for higher grades of elementary school.
Links
MUNI/A/1262/2016, interní kód MUName: Příprava učitelů zeměpisu a přírodopisu na terénní výuku
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 24/6/2024 11:27