2017
Mnohojazyčnost ve výuce němčiny jako dalšího cizího jazyka
JANÍK, MiroslavZákladní údaje
Originální název
Mnohojazyčnost ve výuce němčiny jako dalšího cizího jazyka
Název česky
Mnohojazyčnost ve výuce němčiny jako dalšího cizího jazyka
Název anglicky
Multilingualism in Teaching German as Third Language
Autoři
Vydání
1. vyd. 163 s. 2017
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50404 Antropology, ethnology
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
ISBN
978-80-210-8766-8
Klíčová slova česky
mnohojazyčnost, výuka dalšího cizího jazyka, jazykový transfer, výuková situace, konverzační analýza
Klíčová slova anglicky
multilingualism, third language teaching, language transfer, teaching situation, conversation analysis
Štítky
Změněno: 22. 2. 2018 10:42, Mgr. Radka Vyskočilová
V originále
Tématem této knihy je rozvoj mnohojazyčnosti ve výuce němčiny jako druhého cizího jazyka po angličtině. Prezentovaný výzkum se zaměřuje na to, jak jsou ve výuce německého jazyka organizovány interakce v situacích, ve kterých je patrný vliv angličtiny. Z výsledků vyplývá, že v analyzovaných situacích dominuje struktura iniciace – odpověď – zpětná vazba (tzv. IRF) v různých variacích a že anglický jazyk bývá užit ve všech jejích fázích, avšak mívá různou funkci. Knihu lze vnímat jako příspěvek k diskusím o reálném jazykovém jednání ve výuce cizích jazyků a k rozvoji oborovědidaktického výzkumu obecně.
Anglicky
In this book we have focussed on the development of multilingualism in teaching German as a second foreign language (after English). In the theoretical part, the concept of multilingualism and the concept of languages in relation to multilingualism were introduced. The main research question asked how teaching situations in which the influence of the first foreign language (English as L2) on the second foreign language (German as L3) is evident are organized. As far as the structure of the identified teaching situations is concerned, it is clear that they mostly follow the IRF pattern (initiation – response – feedback) in various modifications and un various functions.