KACHLÍK, Petr. Životní příběhy pěti klientů výchovného ústavu (Five life stories of the educational institution clients’). Online. In PROCHÁZKOVÁ, L. (ed). Život ve zdraví. Soubor příspěvků z mezinárodní konference konané ve dnech 7.–8. září 2017. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2017, p. 179-198. ISBN 978-80-210-8875-7. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8875-2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Životní příběhy pěti klientů výchovného ústavu
Name in Czech Životní příběhy pěti klientů výchovného ústavu
Name (in English) Five life stories of the educational institution clients’
Authors KACHLÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Život ve zdraví. Soubor příspěvků z mezinárodní konference konané ve dnech 7.–8. září 2017, p. 179-198, 20 pp. 2017.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
RIV identification code RIV/00216224:14410/17:00100062
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-8875-7
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8875-2017
Keywords (in Czech) klient; návyková látka; prevence; poruchy chování; případová studie; rodina; výchovný ústav; výzkum; zdraví; životní styl
Keywords in English client; habit-forming substance; prevention; behavioral disorders; case study; family; educational institution; research; health; lifestyle
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Changed: 28/3/2018 16:55.
Abstract
Bylo sledováno 5 klientů výchovného ústavu pocházejících z problematického rodinného prostředí s poruchami chování a užíváním návykových látek v anamnéze. K analýze jejich životních příběhů a faktorů životního stylu bylo využito případových studií, rozhovorů a pozorování. Cílem pozorování bylo zjistit, zda děti, které prošly institucionální péčí, mají šanci začlenit se do společnosti a uplatnit se na trhu práce. Z uskutečněných rozhovorů vyplývá, že klienti, kteří zodpovědně přistoupili ke své budoucnosti, nahlížejí na léta strávená v zařízení s radostí a oceňují snahu pedagogických pracovníků.
Abstract (in English)
There were monitored 5 clients of the educational institution coming from a problematic family environment with a history of behavioral disorders and use of addictive substances. To analyze their life stories and lifestyle factors, case studies, interviews, and observations were used. The objective of the observation was to find out whether children who have undergone institutional care have a chance to be integrated into society and apply to the labor market. The interviews that have been conducted show that clients who have made a responsible approach to their future view the years spent in the facility with joy and appreciate the efforts of the teaching staff.
Links
MUNI/A/0989/2015, interní kód MUName: Podpora žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivního vzdělávání
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 27/5/2024 19:12