CHOCHOLATÝ, Miroslav. Obraz ženy v poezii Kateřiny Rudčenkové a Márie Ferenčuhové. In Ivo Pospíšil. Český a slovenský kulturní a politický prostor. 1. vyd. Brno: Jan Sojnek - Galium (Vychází péčí České asociace slavistů ve spolupráci s Ústavem slavistiky Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, Slavistickou společností Franka Wollmana a Středoevropským centrem slovanských studií)., 2017, s. 73-80. Český a slovenský kulturní a politický prostor: (vzájemnost - nevzájemnost, vstřícnost - rezistence, ústup - expanze). ISBN 978-80-906183-9-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Obraz ženy v poezii Kateřiny Rudčenkové a Márie Ferenčuhové
Název česky Obraz ženy v poezii Kateřiny Rudčenkové a Márie Ferenčuhové
Název anglicky Portrait of a Woman in the Poetry of Kateřina Rudčenková and Mária Ferenčuhová
Autoři CHOCHOLATÝ, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, Český a slovenský kulturní a politický prostor, od s. 73-80, 8 s. Český a slovenský kulturní a politický prostor: (vzájemnost - nevzájemnost, vstřícnost - rezistence, ústup - expanze). 2017.
Nakladatel Jan Sojnek - Galium (Vychází péčí České asociace slavistů ve spolupráci s Ústavem slavistiky Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, Slavistickou společností Franka Wollmana a Středoevropským centrem slovanských studií).
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60206 Specific literatures
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/17:00100079
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-906183-9-8
Klíčová slova česky současná poezie; sbírka; žena; básnický obraz; existence; motiv; čas; prostor; empirie; jazyková výstavba; pocit ohrožení; hrozba nicoty; bolest; smrt.
Klíčová slova anglicky contemporary poetry; collection; woman; poetic image; existence; motif; time; space; experience; language structure; feeling of a threat; nihilism; pain; deat;
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 23. 3. 2018 14:57.
Anotace
Studie nazvaná Obraz ženy v poezii Kateřiny Rudčenkové a Márie Ferenčuhové je analýzou básnické tvorby dvou předních osobností české a slovenské poezie. Při interpretaci jsou sledovány zejména existenciální motivy spojené s každodenním životem ženského subjektu: osamocení, úzkost, bolest a smrt. Obě básnířky volí racionální přístup ke skutečnosti. Zatímco tvorba Rudčenkové je výrazně egocentrická a spojená s pocitem samoty a prázdnoty vlastní existence, Ferenčuhová hrozbě nicoty čelí kontaktem s okolním světem; reflektuje také devalvaci přírody a společnosti. Společné téma smrti coby konečného bodu lidské existence je zachyceno bez emocionality. Obě básnířky pracují také s intimními motivy partnerského soužití. U Rudčenkové jde spíše o partnerství erotické a krátkodobé, u Ferenčuhové je patrná snaha o udržení vztahu a rodiny. Naopak opakovaný motiv odmítnutého mateřství v básních Kateřiny Rudčenkové dotváří solitérský typ ženského subjektu.
Anotace anglicky
The present paper Portrait of a Woman in the Poetry Kateřina Rudčenková and Mária Ferenčuhová brings an analysis of poetry of two prominent personalities of contemporary Czech and Slovak poetry, Kateřina Rudčenková and Mária Ferenčuhová. When interpreting their collections of poems, attention is paid to motifs related to everyday life of a female subject: loneliness, anxiety, pain and death. Both poets choose a rational approach to reality. Whereas Rudčenkovás work is distinctly egocentric, associated with the feeling of loneliness and emptiness of ones own existence, Ferenčuhová faces the threat of nihilism trying to relate to the world around, reflecting also the devaluation of the environment and society. Both of them employ intimate motifs of partnership, too. In Rudčenková, the partnership is erotic and short-term while Ferenčuhová obviously aims at maintaining a relationship and family. By contrast, the recurring motif of refused maternity in Kateřina Rudčenkovás poems only adds to the solitary type of the female subject.
VytisknoutZobrazeno: 13. 5. 2024 04:11