Kognition und Emotion beim Lernen von Tertiärsprachen
JANÍKOVÁ, Věra. Kognition und Emotion beim Lernen von Tertiärsprachen (Cognitive and Emotional Aspects of the Third Language Learning). In Věra Janíková, Alice Brychová, Roland Wagner, Jana Veličková. Sprachen verbinden. 1st ed. Hamburg: Verlag Dr. Kovač, 2018, p. 21-30. ISBN 978-3-8300-9698-6. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Kognition und Emotion beim Lernen von Tertiärsprachen |
Name (in English) | Cognitive and Emotional Aspects of the Third Language Learning |
Authors | JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution). |
Edition | 1. vyd. Hamburg, Sprachen verbinden, p. 21-30, 10 pp. 2018. |
Publisher | Verlag Dr. Kovač |
Other information | |
---|---|
Original language | German |
Type of outcome | Proceedings paper |
Field of Study | 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems] |
Country of publisher | Germany |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
Publication form | printed version "print" |
RIV identification code | RIV/00216224:14410/18:00102335 |
Organization unit | Faculty of Education |
ISBN | 978-3-8300-9698-6 |
ISSN | 2364-561X |
UT WoS | 000449236600001 |
Keywords (in Czech) | Deutsch als zweite Fremdsprache; Kognition; Emotion; Tertiärsprachendidaktik; Forschung |
Keywords in English | German as a second foreign language; cognition and emotion; tertiary language learning; research |
Tags | International impact, Reviewed |
Changed by | Changed by: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Changed: 1/4/2019 11:41. |
Abstract |
---|
Ähnlich wie in anderen europäischen Ländern wurde in der Tschechischen Republik Englisch als erste Fremdsprache im schulischen Bereich eingeführt. Deutsch wird in der Regel als zweite Fremdsprache unterrichtet. Der Beitrag beschäftigt sich mit ausgewählten Merkmalen der Tertiärsprachendidaktik, insbesondere in Bezug auf das Lernen von "Deutsch nach Englisch". Dabei sind nicht nur Aspekte der kognitiven Sprachenlerntheorien, aber auch die emtionelle Dimension des Srachenlernens in den Fokus gerückt. Nach einer theoretischen Einführung, werden zwei Fallstudien aus dem Bereich der Tertiärsprachenforschung vorgestellt, die das Thema Kognition und Emotion beim Lernen von zweoter Fremdsprache aufgreifen. |
Abstract (in Czech) |
---|
Stejně jako v ostatních evropských zemích se i v České republice stala angličtina prvním cizím jazykem vyučovaným na základní škole. Němčina se obvykle vyučuje jako druhý cizí jazyk. Článek se zabývá vybranými znaky didaktiky výuky dalšího (druhého) cizího, přičemž v centru pozornosti je jazyková konstelace němčina do angličtině. V teoretické části jsou představeny vybrané kognitivní teorie osvojování cizích jazyků a emocionální dimenze učení a vyučování cizího jazyka. Po teoretické úvodu jsou představeny dvě případové studie z oblasti výzkumu dalšího cizího jazyka, které se zabývají fenomény kognice a emoce při učení se vice cizím jazykům |
Abstract (in English) |
---|
In Czech Republic, similarly to other European countries, English has been established as the first foreign language in the area of language training in schools. German is usually taught as the second foreign language. The paper deals with selected traits of didactics of tertiary language learning, especially in the constellation of “German after English”. Thereby, not only aspects of cognitive theory of language acquisition, but also areas of emotion are brought into focus. Following a theoretical introduction, two case studies from the area of tertiary language research are presented addressing cognition and emotion as topics of research. |
Links | |
---|---|
MUNI/A/0881/2017, interní kód MU | Name: Aktev VII. (Acronym: Aktev VII.) |
Investor: Masaryk University, Category A |
PrintDisplayed: 24/5/2024 16:32