2017
Minimal music jako problém figury a pozadí
FLAŠAR, MartinZákladní údaje
Originální název
Minimal music jako problém figury a pozadí
Název anglicky
Minimal Music as a Problem of Figure and Background
Autoři
FLAŠAR, Martin (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Bratislava, Serialita a repetícia : Zborník z Mezinárodného interdisciplinárneho sympózia, od s. 64-71, 8 s. 2017
Nakladatel
Katedra teórie a dejín umenia, Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/17:00100096
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-8189-015-4
Klíčová slova anglicky
time; loop; repetition; minimalism; serialism; point; surface; color; figure; background; Gestalt psychology; O. Messiaen; I. Xenakis; J.-F. Lyotard; M. Nyman
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 17. 4. 2018 17:00, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
Když se v 60. letech v USA objevily první tendence k práci s hudebními a zvukovými smyčkami, jednalo se o mnohem více než jen o nahrazení evolučního typu hudby neevoluční, relativně statickou strukturou. Vliv východního zenového budhismu na experimentální americkou hudební scénu znamenal posun od intencionálního poslechu hudby, typického pro Západní kulturu, k uvolnění proudu vědomí typickému pro techniku meditace. Klíčem k pochopení minimal music jsou tedy především psychologické procesy, které se snaží eliminovat vnímání plynutí času a odbourání intencionálního poslechu. Z tohoto úhlu pohledu můžeme minimal music chápat spíše jako funkční hudbu, která obrací zažité schéma vztahu figury a pozadí v západoevropské hudební tradici. V kontrastu s tímto původním určením minimal music v průběhu vývoje podstoupil proces objektivace, v němž se ostinátní plochy krátí na úroveň tradičního hudebního tématu a tím se začleňují do tradice melodicko-harmonického slohu.
Anglicky
When the first music and sound loops trends appeared in the 1960s USA, there was much more at stake than simple substitution of an evolutionary type of music by a non-evolutionary, relatively static structure. The influence of Eastern Zen Buddhism on the American experimental music scene marked a shift from listening to the intentional music typical of Western culture, to freeing stream of consciousness typical of meditation techniques. Thus the key to understanding minimal music lies in psychological processes that endeavour to eliminate perception of the flow of time and dismantling of intentional listening. From this perspective we can understand minimal music more as functional music that inverts the standard schema relating figure to background in the Western European musical tradition. In contrast to this original designation, minimal music is today undergoing a process of objectization, with its motoric pattern shortened to the extent of traditional musical themes, thus merging into the tradition of melodic/harmonic composition.
Návaznosti
MUNI/A/1055/2016, interní kód MU |
|