D 2017

Minimal music jako problém figury a pozadí

FLAŠAR, Martin

Základní údaje

Originální název

Minimal music jako problém figury a pozadí

Název anglicky

Minimal Music as a Problem of Figure and Background

Autoři

FLAŠAR, Martin (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Bratislava, Serialita a repetícia : Zborník z Mezinárodného interdisciplinárneho sympózia, od s. 64-71, 8 s. 2017

Nakladatel

Katedra teórie a dejín umenia, Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/17:00100096

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-8189-015-4

Klíčová slova anglicky

time; loop; repetition; minimalism; serialism; point; surface; color; figure; background; Gestalt psychology; O. Messiaen; I. Xenakis; J.-F. Lyotard; M. Nyman

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 17. 4. 2018 17:00, Mgr. Marie Skřivanová

Anotace

V originále

Když se v 60. letech v USA objevily první tendence k práci s hudebními a zvukovými smyčkami, jednalo se o mnohem více než jen o nahrazení evolučního typu hudby neevoluční, relativně statickou strukturou. Vliv východního zenového budhismu na experimentální americkou hudební scénu znamenal posun od intencionálního poslechu hudby, typického pro Západní kulturu, k uvolnění proudu vědomí typickému pro techniku meditace. Klíčem k pochopení minimal music jsou tedy především psychologické procesy, které se snaží eliminovat vnímání plynutí času a odbourání intencionálního poslechu. Z tohoto úhlu pohledu můžeme minimal music chápat spíše jako funkční hudbu, která obrací zažité schéma vztahu figury a pozadí v západoevropské hudební tradici. V kontrastu s tímto původním určením minimal music v průběhu vývoje podstoupil proces objektivace, v němž se ostinátní plochy krátí na úroveň tradičního hudebního tématu a tím se začleňují do tradice melodicko-harmonického slohu.

Anglicky

When the first music and sound loops trends appeared in the 1960s USA, there was much more at stake than simple substitution of an evolutionary type of music by a non-evolutionary, relatively static structure. The influence of Eastern Zen Buddhism on the American experimental music scene marked a shift from listening to the intentional music typical of Western culture, to freeing stream of consciousness typical of meditation techniques. Thus the key to understanding minimal music lies in psychological processes that endeavour to eliminate perception of the flow of time and dismantling of intentional listening. From this perspective we can understand minimal music more as functional music that inverts the standard schema relating figure to background in the Western European musical tradition. In contrast to this original designation, minimal music is today undergoing a process of objectization, with its motoric pattern shortened to the extent of traditional musical themes, thus merging into the tradition of melodic/harmonic composition.

Návaznosti

MUNI/A/1055/2016, interní kód MU
Název: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část IV.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část IV., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty