2018
Industrial Policy in Relation to Automobile Production after the Founding of Czechoslovakia : A Case of Support for an Emerging Sector
KRPEC, Oldřich a Vladan HODULÁKZákladní údaje
Originální název
Industrial Policy in Relation to Automobile Production after the Founding of Czechoslovakia : A Case of Support for an Emerging Sector
Autoři
KRPEC, Oldřich (203 Česká republika, garant, domácí) a Vladan HODULÁK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Ekonomický časopis, Bratislava, SAP - Slovak Academic Press, 2018, 0013-3035
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50601 Political science
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.843
Kód RIV
RIV/00216224:14230/18:00102344
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000426413200005
Klíčová slova anglicky
Trade Policy; Infant Industry; protectionism; Czechoslovakian Trade Policy; Automobiles
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 18. 3. 2019 16:25, Mgr. Blanka Farkašová
V originále
This paper presents an empirical study of infant industry protection of automobile industry in Czechoslovakia (CS) in the 1920s. This economy – today a major car producer – was traditionally strongly specialized in the production and export of light consumer goods. Nevertheless, the policy of protectionism was followed and heavy industry was promoted by strongly protectionist trade policies. Protection of the automobile industry was of key importance in the trade policymaking process and was generally undisputed. As our empirical study shows, the CS automobile industry never become internationally competitive and heavy protectionist measures were a necessary condition for its existence. However, behind the protective wall, the industry was able to develop production capacities, substitute imports of components, and even export to some extent to less demanding traditional markets in Europe. The paper is therefore a contribution to the economic history research of the development of such “strategic” industries in clear contradiction with the concept of comparative advantage and implications of economic theory. As such, it is another example of the rejection of international division of labor which contributed (in the long term) to the fundamental restructuring of the national industrial structure. As in other national economies (e.g. France, Italy, Japan, Korea etc.), this has never been seriously disputed by policymakers, national industry, or the public.
Česky
Československá (ČS) ekonomika byla příkladem historicky silné specializace na produkci a export spotřebního zboží lehkého průmyslu. V období 20. let 20. století však zavedla silně protekcionistické obchodní politiky podporující těžký průmysl. Jak dokazuje naše studie, ČS automobilový průmysl mezinárodní konkurenceschopnosti nedosáhl a silně protekcionistické politiky byly nezbytnou podmínkou jeho přežití. Za ochranářskými bariérami byl však schopen rozvoje výrobních kapacit, nahrazení dovážených komponent domácí produkcí a dokonce i určité míry exportu na méně náročné evropské trhy. Stať je tak příspěvkem do studia dějin hospodářského rozvoje zkoumáním konkrétního případu budování “strategického” průmyslové odvětví a to v přímé kontradikci k implikacím ekonomické teorie (komparativní výhoda). Jako taková je další příkladem odmítnutí mezinárodní dělby práce, které (v dlouhém období) přispělo k zásadní proměně průmyslové struktury národního hospodářství.