k 2017

„Kariérové poradenství” jako přežitek v měnícím se světě? Aneb hledání nových východisek v (sociální) pedagogice.

ŠPOKOVÁ, Andrea

Základní údaje

Originální název

„Kariérové poradenství” jako přežitek v měnícím se světě? Aneb hledání nových východisek v (sociální) pedagogice.

Název česky

„Kariérové poradenství” jako přežitek v měnícím se světě? Aneb hledání nových východisek v (sociální) pedagogice.

Název anglicky

“Career guidance” as an anachronism in a changing world? Looking for new theoretical framework in (social) education.

Vydání

Kariérové poradenství v měnícím se světě, 2017

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

kariéra;kariérové poradenství;sociální pedagogika;sociální znevýhodnění;sociální dimenze;teorie kariérového rozvoje;identita;postmoderní svět

Klíčová slova anglicky

career;career guidance;social education;social exclusion;social dimension;career development theories;identity;postmodern world
Změněno: 6. 3. 2018 11:39, Mgr. Andrea Poslt

Anotace

V originále

Příspěvek se zabývá filozoficko-teoretickými východisky kariérového rozvoje v postmoderním světě. Právě stále „měnící se svět” vybízí k opakované systematizaci teorií kariérového rozvoje či jejich obnově v další originální teorii, což v teorii i v praxi vede k jeho neustálé relativizaci a vlivem stále převládajícího psychologického diskurzu ke koncentraci na jednotlivce a jeho kariéru, jeho identitu, jeho potřeby. Cílem příspěvku je nabídnout pohled sociálně pedagogický, který akcentuje dvě dimenze: sociální a výchovnou. Sociální dimenzi jak v rozvoji jedince a kontextů, jichž je jedinec součástí, tak i problémů, s nimiž se současný svět potýká (rozpad soc. struktur, soc. vyloučení, strach ze soc. budoucnosti). Výchovnou dimenzi pak ve smyslu socializace, prevence, celoživotního učení a komunitního vzdělávání. Autorka tak přesunuje pozornost od kariéry jednotlivce směrem ke společnosti jako celku a klade zásadní otázku: není tedy v měnícím se světe disciplína “kariérového poradenství” již přežitkem?

Anglicky

The paper discusses the theoretical framework of career development in the postmodern world. A constantly “changing world" brings about either a never-ending systematization of career development theories or their renewal in yet another original theory. In theory and in practise, this leads to a constant relativisation of career development and to concentration on the individual and individual’s career and needs due to the influence of the predominant psychological discourse. The aim of the paper is to offer the perspective of social education, which emphasizes two dimensions: social and educational. The social dimension in the sense of the individual development and the contexts that the individual is part of, as well as the problems the society is currently facing (the breakdown of social structures, social exclusion, fear of the social future). Educational dimension in the sense of socialization, prevention, lifelong and community learning. The author shifts focus from the career of an individual towards society as a whole and asks fundamental question: Could the discipline of career guidance be just an anachronism in this "changing world"?

Návaznosti

MUNI/A/1216/2015, interní kód MU
Název: Vybrané oblasti sociální pedagogiky v pozornosti začínajících výzkumníků
Investor: Masarykova univerzita, Vybrané oblasti sociální pedagogiky v pozornosti začínajících výzkumníků, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty