JANÍK, Tomáš. From Content to Meaning: Semantics of Teaching in the Tradition of Bildung-centred Didactics. In J. Novotná & H. Moraová (Eds.). Equity and diversity in elementary mathematics education. Proceedings from International Symposium Elementary Maths Teaching. Praha: PedF UK, 2017, s. 31-41. ISBN 978-80-7290-955-1.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název From Content to Meaning: Semantics of Teaching in the Tradition of Bildung-centred Didactics
Název česky Od obsahu k významu: Sémantika výuky v tradici didaktiky založené na teorii vzdělání
Autoři JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Praha, Equity and diversity in elementary mathematics education. Proceedings from International Symposium Elementary Maths Teaching, od s. 31-41, 11 s. 2017.
Nakladatel PedF UK
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Kód RIV RIV/00216224:14410/17:00095540
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-7290-955-1
UT WoS 000432421100003
Klíčová slova česky vzdělání; obsah; didaktika; učení; význam; vyučování
Klíčová slova anglicky Bildung; content; didactics; learning; meaning; teaching
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 5. 2. 2019 16:39.
Anotace
The paper highlights images of the new culture of learning (evolving in the age of accountability) and argue that the focus on content is nowadays rather neglected in the school practice and in research on teaching. In an attempt to respond, the paper will turn to the tradition of Bildung-centred didactics. It will highlight the semantics of teaching and outline the theoretical background for the content-focused approach to (research on) teaching and learning that we develop and employ at Masaryk University in Brno (Czech Republic). This approach is based on fine-grained analysis of real-life teaching and learning situations in the classroom (as captured on video). The so-called 3A procedure (annotating-analyzing-altering classroom situations) as the key instrument in our approach will be presented. It will be highlighted how didactic case studies can be developed from the 3A procedure and whether it is possible to generalize the findings across individual cases. Towards the end of the paper, the power of content-focused approach in teacher education for developing and sharing pedagogical content knowledge for the improvement of instruction will be discussed.
Anotace česky
Na pozadí nové kultury učení utvářející se v přístupu akontability příspěvek odkazuje k problému obsahového vyprazdňování školního učení. Ve snaze reagovat na tento problém se obrací k tradici didaktiky založené na teorii vzdělání. Rozebírá problematiku sématické dimenze výuky a podává výklad k obsahově zaměřenému přístupu ke zkoumání a zlepšování výuky, který je rozvíjen na Masarykově univerzitě v Brně (ČR). Tento přístup je založen na mikroanalýzách reálných výukových situací (zachycených na video). Takzvaná Metodika 3A (anotování-analyzování-alterování výukových situací) je jejím klíčovým nástrojem. V příspěvku je objasněno, jako se pomocí této metodiky vytvářejí didaktické kazuistiky a jak na jejich základě lze směřovat k zobecňování. V závěru příspěvku je diskutován potenciál rozvíjneho přístupu v učitelském vzdělávání pro rozvíjení a sdílení didaktických znalostí obsahu.
Návaznosti
GA15-05122S, projekt VaVNázev: Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy
Investor: Grantová agentura ČR, Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy
VytisknoutZobrazeno: 24. 7. 2024 09:15