JANÍK, Tomáš. From Content to Meaning: Semantics of Teaching in the Tradition of Bildung-centred Didactics. In J. Novotná & H. Moraová (Eds.). Equity and diversity in elementary mathematics education. Proceedings from International Symposium Elementary Maths Teaching. Praha: PedF UK, 2017, p. 31-41. ISBN 978-80-7290-955-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name From Content to Meaning: Semantics of Teaching in the Tradition of Bildung-centred Didactics
Name in Czech Od obsahu k významu: Sémantika výuky v tradici didaktiky založené na teorii vzdělání
Authors JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Praha, Equity and diversity in elementary mathematics education. Proceedings from International Symposium Elementary Maths Teaching, p. 31-41, 11 pp. 2017.
Publisher PedF UK
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14410/17:00095540
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7290-955-1
UT WoS 000432421100003
Keywords (in Czech) vzdělání; obsah; didaktika; učení; význam; vyučování
Keywords in English Bildung; content; didactics; learning; meaning; teaching
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 5/2/2019 16:39.
Abstract
The paper highlights images of the new culture of learning (evolving in the age of accountability) and argue that the focus on content is nowadays rather neglected in the school practice and in research on teaching. In an attempt to respond, the paper will turn to the tradition of Bildung-centred didactics. It will highlight the semantics of teaching and outline the theoretical background for the content-focused approach to (research on) teaching and learning that we develop and employ at Masaryk University in Brno (Czech Republic). This approach is based on fine-grained analysis of real-life teaching and learning situations in the classroom (as captured on video). The so-called 3A procedure (annotating-analyzing-altering classroom situations) as the key instrument in our approach will be presented. It will be highlighted how didactic case studies can be developed from the 3A procedure and whether it is possible to generalize the findings across individual cases. Towards the end of the paper, the power of content-focused approach in teacher education for developing and sharing pedagogical content knowledge for the improvement of instruction will be discussed.
Abstract (in Czech)
Na pozadí nové kultury učení utvářející se v přístupu akontability příspěvek odkazuje k problému obsahového vyprazdňování školního učení. Ve snaze reagovat na tento problém se obrací k tradici didaktiky založené na teorii vzdělání. Rozebírá problematiku sématické dimenze výuky a podává výklad k obsahově zaměřenému přístupu ke zkoumání a zlepšování výuky, který je rozvíjen na Masarykově univerzitě v Brně (ČR). Tento přístup je založen na mikroanalýzách reálných výukových situací (zachycených na video). Takzvaná Metodika 3A (anotování-analyzování-alterování výukových situací) je jejím klíčovým nástrojem. V příspěvku je objasněno, jako se pomocí této metodiky vytvářejí didaktické kazuistiky a jak na jejich základě lze směřovat k zobecňování. V závěru příspěvku je diskutován potenciál rozvíjneho přístupu v učitelském vzdělávání pro rozvíjení a sdílení didaktických znalostí obsahu.
Links
GA15-05122S, research and development projectName: Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy
Investor: Czech Science Foundation, Between acceptance and resistance: Teachers' perceptions of curriculum changes 10 years into the reform implementation
PrintDisplayed: 16/10/2024 08:31