D 2018

DysHelper – The Dyslexia Assistive Approach User Study

PAŘILOVÁ, Tereza

Základní údaje

Originální název

DysHelper – The Dyslexia Assistive Approach User Study

Autoři

PAŘILOVÁ, Tereza (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Švýcarsko, Computers Helping People with Special Needs:16th International Conference, ICCHP 2018. LNCS, od s. 478-485, 8 s. 2018

Nakladatel

Springer International Publishing

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

10200 1.2 Computer and information sciences

Stát vydavatele

Švýcarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.402 v roce 2005

Kód RIV

RIV/00216224:14330/18:00102373

Organizační jednotka

Fakulta informatiky

ISBN

978-3-319-94276-6

ISSN

UT WoS

000490888600073

Klíčová slova anglicky

dyslexia; case study; assistive technology

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 24. 4. 2020 16:11, Mgr. Michal Petr

Anotace

V originále

The aim of this article is to focus on user experience with DysHelper, the dyslexia assistive web extension designed for Czech and other phonetic languages. We conducted this research with university and high school students over 18 years old. Firstly, we describe the design of the extension (invented in 2016 at Masaryk University) and then focus on describing the various stages of the practical user experience, which consisted of individual user testing, the reading two types of texts, followed by discussion with users. The results indicate that the extension is generally welcomed. Although DysHelper has its limits, user experience research shows that it has a significant potential to affect reading problems positively and can be easily used, also in consideration of needs that may change over time.

Návaznosti

MUNI/A/0854/2017, interní kód MU
Název: Rozsáhlé výpočetní systémy: modely, aplikace a verifikace VII.
Investor: Masarykova univerzita, Rozsáhlé výpočetní systémy: modely, aplikace a verifikace VII., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty