J 2017

Komparativní analýza standardů finanční gramotnosti v České republice a vybraných zahraničních státech

ŠEVČÍK, Karel a Tomáš JANKO

Základní údaje

Originální název

Komparativní analýza standardů finanční gramotnosti v České republice a vybraných zahraničních státech

Název česky

Komparativní analýza standardů finanční gramotnosti v České republice a vybraných zahraničních státech

Název anglicky

Comparative Analysis of the Standards for Financial Literacy Development from the Czech Republic and Other States

Autoři

ŠEVČÍK, Karel (203 Česká republika, garant, domácí) a Tomáš JANKO (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Orbis Scholae, Karolinum, 2017, 1802-4637

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/17:00100278

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

finanční gramotnost; finanční vzdělávání; obsahová analýza; projektované kurikulum; standardy

Klíčová slova anglicky

financial literacy; financial education; content analysis; projected curriculum; educational standards

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 17. 5. 2018 12:03, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

O smyslu finanční gramotnosti, napomoci žákům k úspěšnému fungování ve finančních situacích, panuje v současnosti relativní shoda. Podmínky pro rozvoj finanční gramotnosti v rámci školního kurikula se však v různých státech mohou významně lišit. Prezentovaná studie se zaměřuje na analýzu kurikulárních dokumentů pro finanční vzdělávání v České republice. Cílem je porovnat české a zahraniční standardy finanční gramotnosti z hlediska zastoupení hlavních dimenzí a kategorií finančního vzdělávání. Metodologie vychází z projektu FLin€VET, který porovnával standardy finanční gramotnosti v kurikulech vybraných evropských států. Předmětem srovnání jsou čtyři standardy: z České republiky, Austrálie, Japonska a Spojeného království. Výsledky naznačují, že porovnávané standardy finanční gramotnosti se nejvíce odlišují v kategoriích týkajících se uplatňování finančních dovedností v osobní či společenské sféře. V českém standardu finanční gramotnosti je kladen důraz na orientaci žáků ve finančních souvislostech. Ve srovnání se zahraničními standardy jsou zde ale oslabena témata vedoucí žáky k reflektování finančních informací v autentických situacích.

Anglicky

The purpose of financial literacy, to help students manage everyday financial situations, is generally appreciated. The conditions for implementation of the financial literacy into school curricula may however differ significantly in various states. In the presented study the planned curriculum for financial education is analyzed. The aim is to compare the standards for financial literacy in the Czech Republic and other selected countries in terms of basic financial dimensions and categories. Methodology of the study is patterned on the FLin€VET program which sought to compare conceptions of financial literacy among various European states. In total 4 standards from the Czech Republic, Australia, Japan and United Kingdom are analyzed and compared. The results suggest that in the Czech standards topics related to pupils orientation in financial relations are emphasized. However, the issues which would promote pupils use of financial knowledge in authentic life situations are underestimated, compared to the standards of other states.

Návaznosti

MUNI/A/1360/2014, interní kód MU
Název: Kurikulum základní školy: metodologické přístupy a empirická zjištění (Akronym: KUME 2015)
Investor: Masarykova univerzita, Kurikulum základní školy: metodologické přístupy a empirická zjištění, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty