Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1410475, author = {Pešková, Karolína and Spurná, Michaela and Knecht, Petr}, article_location = {Praha}, article_number = {2}, keywords = {model validation; model CBAM; questionnaire; perception of curriculum changes; lower secondary school teachers}, language = {cze}, issn = {1802-4637}, journal = {Orbis scholae}, title = {Teoretický model pro výzkum vnímání kurikulárních změn učiteli ZŠ}, url = {http://www.cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=111126}, volume = {11}, year = {2017} }
TY - JOUR ID - 1410475 AU - Pešková, Karolína - Spurná, Michaela - Knecht, Petr PY - 2017 TI - Teoretický model pro výzkum vnímání kurikulárních změn učiteli ZŠ JF - Orbis scholae VL - 11 IS - 2 SP - 99-124 EP - 99-124 PB - Karolinum SN - 18024637 KW - model validation KW - model CBAM KW - questionnaire KW - perception of curriculum changes KW - lower secondary school teachers UR - http://www.cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=111126 L2 - http://www.cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=111126 N2 - Příspěvek je metodologickou studií popisující validizaci teoretického modelu, který umožňuje zohledňovat kognitivní (přesvědčení), afektivní (obavy) i behaviorální (jednání, užívání) rovinu vnímání kurikulárních změn (kurikulární reformy) učiteli českých základních škol po deseti letech od jejich zavedení. Cílem studie je 1) představit konstrukci modelu, 2) popsat psychometrické vlastnosti výzkumného nástroje (dotazníku) navrženého na základě tohoto modelu a 3) ověřit konstruktovou validitu modelu na vybraném souboru českých učitelů. Hlavní ideovou inspirací pro tvorbu modelu byl Concerns-Based Adoption Model (CBAM). Prostřednictvím navrženého modelu byly operacionalizovány konstrukty postoje ke kurikulární reformě (stages of concern) a užívání kurikulárních dokumentů (levels of use). Navíc byla pro dokreslení kontextu a odhalení souvislostí mezi sledovanými proměnnými ve výzkumném nástroji zahrnuta také proměnná subjektivně vnímaná zdatnost. Výzkumný soubor hlavního dotazníkového šetření zahrnoval 701 respondentů (učitelů a vedení ZŠ v ČR). Data byla podrobena deskriptivním statistickým analýzám, položkové analýze, exploratorní a konfirmatorní faktorové analýze a dalším analýzám. Na základě těchto analýz bylo nutné původní model několikrát modifikovat, aby teoreticky i metodologicky odpovídal požadavkům a potřebám hodnocení kurikulárních změn v České republice. Přestože lze použitý výzkumný nástroj považovat za validní a reliabilní, neobešla se jeho aplikace bez metodologických komplikací. Jelikož se jedná o první pokus o adaptaci tohoto modelu v takové komplexnosti u nás, upozorňujeme tak i na úskalí, která empirické ověřování navrženého výzkumného nástroje přineslo. ER -
PEŠKOVÁ, Karolína, Michaela SPURNÁ a Petr KNECHT. Teoretický model pro výzkum vnímání kurikulárních změn učiteli ZŠ. \textit{Orbis scholae}. Praha: Karolinum, 2017, roč.~11, č.~2, s.~99-124. ISSN~1802-4637.
|