J 2017

Postoje žáků středních škol k osobám se sluchovým postižením

PITNEROVÁ, Pavla and Tereza MAČALÍKOVÁ

Basic information

Original name

Postoje žáků středních škol k osobám se sluchovým postižením

Name in Czech

Postoje žáků středních škol k osobám se sluchovým postižením

Name (in English)

The High School Students Attitudes Toward Hering Impaired Persons

Authors

PITNEROVÁ, Pavla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Tereza MAČALÍKOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Acta Humanica, Žilina, Žilinská univerzita, 2017, 1336-5126

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/17:00100311

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

postoje; sluchové postižení; střední škola; dotazník

Keywords in English

attitudes; hearing impairment; high school; questionnaire

Tags

Reviewed
Změněno: 23/3/2018 13:05, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Předkládaný text se zabývá postoji žáků středních škol v Brně k osobám se sluchovým postižením. Téma práce bylo zvoleno na základě aktuálních tendencí k začleňování jedinců s handicapem do společnosti, a to jak ve sféře pedagogické, tak obecně v rámci celé společnosti. Cílem šetření bylo zmapovat situaci u středoškoláků a zjistit, zda jsou jejich postoje spíše pozitivní, negativní či neutrální. Dílčím cílem bylo zorientovat se problematice informovanosti a zájmu o informace respondentů. Výzkumné šetření mapovalo, zda mají vliv na pozitivitu postoje následující faktory: věk, pohlaví a osobní zkušenost s komunikací s osobou se sluchovým postižením. Studie se účastnilo přes 300 respondentů, jejichž odpovědi byly zaznamenány v dotazníku formou Likertovy škály.

In English

The paper is focused on the high school pupils’ attitudes toward hearing impaired persons. The main aim of the study was to identify the situation among high school pupils and to detect is the attitudes are positive, negative or neutral. The partial aim was to find out the awareness about this problematic among pupils. The influence of factors like age, gender and experience was find out. The sample size was more than 300 respondents. The questionnaire with Likert type items was used as a research tool.