B 2017

Vzdělávání a podpora dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí

HORÁKOVÁ, Radka, Marie VÍTKOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, Jana BLÁHOVÁ, Bronislava BUBENÍČKOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Vzdělávání a podpora dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí

Name in Czech

Vzdělávání a podpora dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí

Name (in English)

Education and Support for Children, Pupils and Students with Special Educational Needs in the Inclusive Environment

Authors

HORÁKOVÁ, Radka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Marie VÍTKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Miroslava BARTOŇOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jana BLÁHOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Bronislava BUBENÍČKOVÁ (203 Czech Republic), Ilona BYTEŠNÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Daniela ĎÁSKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Lenka DOLEŽALOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Ilona FIALOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Soňa CHALOUPKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Nora JÁGEROVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution), Petr KOPEČNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Barbora KULIHOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Ivana MÁROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Eva MATĚJÍČKOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution), Dagmar OPATŘILOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jarmila PIPEKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Pavla PITNEROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petra RÖDEROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jana SEDLÁČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Milada TAICHOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Veronika UHROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan VIKTORIN (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan VROŽINA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Dana ZÁMEČNÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Barbora CHLEBORADOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

první. Brno, 311 pp. 2017

Publisher

MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/17:00100342

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-8915-0

Keywords (in Czech)

inkluzivní vzdělávání; žák se speciálními vzdělávacími potřebami; podpůrná opatření; podpora, terapie; metody výuky; logopedická intervence; psychohygiena

Keywords in English

inclusive education; pupil with special educational needs; support measures; support; therapy; teaching methods; speech therapy intervention; psychohygienic

Tags

Reviewed
Změněno: 17/5/2018 13:21, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Výzkumná monografie zabývající se problematikou vzdělávání a podpory dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí, je jedním z výstupů grantového projektu specifického výzkumu řešeného na PdF MU. Možnosti a podmínky vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami jsou v dílčích výzkumných šetřeních analyzovány z pohledu pedagogů, rodičů, spolužáků i samotných žáků. Pozornost je rovněž věnována různým terapeutickým přístupům a specifickým metodám práce s uvedenou cílovou skupinou. Publikace je členěna do pěti tematických celků, které obsahují dílčí kapitoly. Úvodní tematický celek se orientuje na východiska inkluzivního vzdělávání, druhý na jeho formy. Třetí celek je věnován specifikům a zvoleným metodám práce ve vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami a čtvrtý přibližuje terapeutické přístupy k těmto osobám. Závěrečný celek analyzuje možnosti profesního uplatnění absolventů speciálněpedagogických oborů a řeší téma psychohygieny v profesi speciálního pedagoga.

In English

Research monography is dealing with the topic of education and support measures for children, pupils and students with special needs in the inclusive education system. Presented monography is one of the grant (specific research) project outcomes arranged at the PdF MU. The possibilities and the conditions of the educational process in the individuals with special needs are analysed in the partial research by the teachers, parents, classmates and the pupils itself. The focus is also aimed on the variety of the therapeutic approaches and specific methods of the workflow with above mentioned target group. The monography is divided into five thematic units involving four partial chapters. The introductory part is focused on the inclusive education outcomes and the second part deals with the it´s forms. The third part is dedicated to the specifics and selected methods used in the educational proces with the pupils having specific needs. Fourth part gives us an idea about the therapetutic approaches to these individuals. The final unit analyse the employment of the special education field graduates and it also includes the topic of the special education teacher psychohygiene.

Links

MUNI/A/1183/2016, interní kód MU
Name: Vzdělávání a podpora dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami ve školách hlavního vzdělávacího proudu
Investor: Masaryk University, Category A