2018
To use or not to use: adapting the textbook for the course of English for laboratory technicians
VÁCLAVÍK, LadislavZákladní údaje
Originální název
To use or not to use: adapting the textbook for the course of English for laboratory technicians
Název česky
Použít či ne: adaptace učebnice ke kurzu angličtiny pro laboratorní techniky
Autoři
VÁCLAVÍK, Ladislav (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
CASALC Review, Česká a slovenská asociace učitelů jazykových center na vysokých školách, 2018, 1804-9435
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14640/18:00102424
Organizační jednotka
Centrum jazykového vzdělávání
Klíčová slova česky
učebnice; adaptace; laboratorní technici; ESP
Klíčová slova anglicky
textbook; adaptatio; laboratory technicians; ESP
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 12. 4. 2019 11:02, PaedDr. Marta Holasová, Ph.D.
V originále
The present contribution is an attempt at describing the way the course of English for laboratory technicians is taught at the Medical faculty of Masaryk University. This article outlines the main adaptation strategies undertaken in order to render the learning process more efficient (with respect to group dynamics, interaction focus and language skills). Firstly, the existing textbook will be put into context with a view of providing the necessary background. Then, I will introduce key concepts developed by Kathleen Graves in her work on adapting textbooks. Her adaptation criteria are part of the adaptation cycle consisting of planning, teaching, re-planning and re-teaching. In order to demonstrate the changes outlined theoretically, a practical example of some of the most important modifications implemented in the innovated course is included.
Česky
Příspěvek se popisem způsobu adaptace učebnice angličtiny pro laboratorní techniky, který se vyučuje na LF MU. Nastiňuje hlavní adaptační strategie, implementaci klíčových konceptů rozvinutých Kathleen Gravesovou. Příspěvek obsahuje taktéž praktický příklad ilustrující zavedené inovace.