J 2018

To use or not to use: adapting the textbook for the course of English for laboratory technicians

VÁCLAVÍK, Ladislav

Základní údaje

Originální název

To use or not to use: adapting the textbook for the course of English for laboratory technicians

Název česky

Použít či ne: adaptace učebnice ke kurzu angličtiny pro laboratorní techniky

Autoři

VÁCLAVÍK, Ladislav (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

CASALC Review, Česká a slovenská asociace učitelů jazykových center na vysokých školách, 2018, 1804-9435

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14640/18:00102424

Organizační jednotka

Centrum jazykového vzdělávání

Klíčová slova česky

učebnice; adaptace; laboratorní technici; ESP

Klíčová slova anglicky

textbook; adaptatio; laboratory technicians; ESP

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 12. 4. 2019 11:02, PaedDr. Marta Holasová, Ph.D.

Anotace

V originále

The present contribution is an attempt at describing the way the course of English for laboratory technicians is taught at the Medical faculty of Masaryk University. This article outlines the main adaptation strategies undertaken in order to render the learning process more efficient (with respect to group dynamics, interaction focus and language skills). Firstly, the existing textbook will be put into context with a view of providing the necessary background. Then, I will introduce key concepts developed by Kathleen Graves in her work on adapting textbooks. Her adaptation criteria are part of the adaptation cycle consisting of planning, teaching, re-planning and re-teaching. In order to demonstrate the changes outlined theoretically, a practical example of some of the most important modifications implemented in the innovated course is included.

Česky

Příspěvek se popisem způsobu adaptace učebnice angličtiny pro laboratorní techniky, který se vyučuje na LF MU. Nastiňuje hlavní adaptační strategie, implementaci klíčových konceptů rozvinutých Kathleen Gravesovou. Příspěvek obsahuje taktéž praktický příklad ilustrující zavedené inovace.

Přiložené soubory