J 2017

Kreativní lektor znamená kreativní student

ŠEVEČKOVÁ, Monika

Základní údaje

Originální název

Kreativní lektor znamená kreativní student

Název anglicky

A creative lecturer means a creative student

Autoři

ŠEVEČKOVÁ, Monika (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

CASALC Review, Česká a slovenská asociace učitelů jazykových center na vysokých školách, 2017, 1804-9435

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14640/17:00100404

Organizační jednotka

Centrum jazykového vzdělávání

Klíčová slova anglicky

evaluation; language game; competence; communication; creativity; Russian language
Změněno: 18. 3. 2018 20:50, Mgr. Monika Ševečková, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek pojednává o kreativních přístupech během výuky cizího jazyka ve vysokoškolském prostředí (na příkladu ruského jazyka). V první části se autorka věnuje teoretickým otázkám metodologie výuky cizího jazyka, významu zpětné vazby od studentů a stále populárnějšímu tématu zvyšování kompetencí v rámci interkulturní komunikace. Ve článku popisuje možnosti kreativních přístupů k výuce lexikálně-gramatických cvičení, přesahy do oblasti jazykové hry, frazeologie nebo neverbálního sdělování. Ve druhé části je důraz kladen na tři oblasti – akademický jazyk, poslechy a testování. Autorka vysvětluje rozdílné přístupy při výuce čtení, akcentuje význam fonetiky a práce s videi, stejně jako možnosti částečného portfoliového hodnocení (s využitím společných studentských projektů nebo zorganizování studentské tiskové konference). V závěru článek přináší konkrétní příklady z výuky ruského jazyka pro akademické a odborné účely.

Anglicky

This paper deals with creative approaches in foreign language teaching in a university environment (the teaching of Russian language serves as an example). In the first part, the author focuses not only on the student feedback but also on the theme of raising competences in intercultural communication, which is becoming more and more popular. The possibilities of creative approaches to the teaching of lexical and grammar exercises, which overlap into language games or non-verbal communication, are described in this paper. In the second part, three areas are emphasized – academic language, listening skills and testing. The author explains different approaches to the teaching of reading and emphasizes the importance of phonetics as well as the possibilities of partial portfolio assessment. In the end, this paper shows concrete examples from the teaching of Russian language for academic and specific purposes. This paper deals with creative approaches in foreign language teaching in a university environment (the teaching of Russian language serves as an example). In the first part, the author focuses not only on the student feedback but also on the theme of raising competences in intercultural communication, which is becoming more and more popular. The possibilities of creative approaches to the teaching of lexical and grammar exercises, which overlap into language games or non-verbal communication, are described in this paper. In the second part, three areas are emphasized – academic language, listening skills and testing. The author explains different approaches to the teaching of reading and emphasizes the importance of phonetics as well as the possibilities of partial portfolio assessment. In the end, this paper shows concrete examples from the teaching of Russian language for academic and specific purposes.