k 2018

STEPS – Skupinový Terapeuticko-Edukační Program pro Sourozence dětí s postižením: intenzivní forma programu pro sourozence dětí s Williamsovým syndromem

HRNČÍŘOVÁ, Lenka a David HAVELKA

Základní údaje

Originální název

STEPS – Skupinový Terapeuticko-Edukační Program pro Sourozence dětí s postižením: intenzivní forma programu pro sourozence dětí s Williamsovým syndromem

Název česky

STEPS – Skupinový Terapeuticko-Edukační Program pro Sourozence dětí s postižením: intenzivní forma programu pro sourozence dětí s Williamsovým syndromem

Název anglicky

STEPS - Group Therapy-Educational Program for Siblings of Children with Disabilities: Intensive Program for Siblings of Children with Williams Syndrome

Autoři

HRNČÍŘOVÁ, Lenka a David HAVELKA

Vydání

VI. Olomoucké speciálněpedagogické dny, 2018

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50302 Education, special

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Sourozenectví; Williamsův syndrom; skupinový program; terapie, edukace

Klíčová slova anglicky

Sibship; Williams Syndrome; Group Program; Therapy, Education
Změněno: 13. 3. 2019 15:41, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Sourozenectví je nejdelší vztah, který v životě máme, v dětství se sourozencem trávíme ze všech lidí nejvíce času a tento vztah je pro nás důležitý v celém průběhu života a silně nás ovlivňuje. Má-li jeden ze sourozenců vývojové postižení, přináší tento vztah řadu specifik a možných těžkostí, které mohou negativně ovlivnit nejen kvalitu života zdravého sourozence, ale i jeho celkový vývoj. Zatímco je v naší zeměpisné oblasti věnována kvalitní pozornost a péče dítěti s onemocněním a jeho vychovatelům, další členové rodiny – sourozenci – se dostávají na okraj pozornosti a to i přesto, že otevřeně vyjadřují touhu získat znalosti o postižení svého sourozence a aktivně se účastní v procesu péče o něj. Právem se o nich tedy mluví jako o zapomenutých sourozencích, či neviditelných dětech. S cílem vyjít vstříc potřebám těchto dětí jsme vytvořili program STEPS. STEPS je Skupinový Terapeuticko-Edukační Program pro Sourozence dětí s postižením primárně vytvořený pro sourozence dětí s poruchami autistického spektra ve formě 10 dvouhodinových setkání. V tomto formátu a u této skupiny sourozenců se program pozitivně osvědčil (Havelka, čeká na publikaci). V rámci ověření plošné užitelnosti programu u sourozenců dětí s postižením jsme se rozhodli program otestovat na skupině sourozenců dětí s Williamsovým syndromem (STEPS WS). Program byl realizován ve formátu 3-jednodenních setkání. Tato forma překonává některé limity ambulantního setkávání. V daném příspěvku chceme prezentovat nejen program samotný a jeho dílčí výsledky, ale i průběžné výsledky aktuálně probíhající alternativy programu (STEPS WS). STEPS WS se zúčastnili sourozenci ve školním věku. Zpětná vazba účastníků, jejich rodičů a výsledky v testu vědomostí naznačují, že program může být přínosným zdrojem opory zdravých sourozenců nejen ve skupině sourozenců dětí s PAS, ale i WS. Pro spolehlivější závěry a rozsáhlejší publikaci výsledků je však třeba vyčkat do skončení projektu (5/2018), bylo by také vhodné rozšířit výzkumný soubor, což je však u populace sourozenců se vzácným onemocněním velmi náročné.