Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@proceedings{1411733, author = {Hrnčířová, Lenka and Havelka, David}, booktitle = {VI. Olomoucké speciálněpedagogické dny}, keywords = {Sibship; Williams Syndrome; Group Program; Therapy, Education}, language = {cze}, title = {STEPS – Skupinový Terapeuticko-Edukační Program pro Sourozence dětí s postižením: intenzivní forma programu pro sourozence dětí s Williamsovým syndromem}, url = {http://sppdny.cz/wp-content/uploads/2018/03/Program-1_18-1.pdf}, year = {2018} }
TY - CONF ID - 1411733 AU - Hrnčířová, Lenka - Havelka, David PY - 2018 TI - STEPS – Skupinový Terapeuticko-Edukační Program pro Sourozence dětí s postižením: intenzivní forma programu pro sourozence dětí s Williamsovým syndromem KW - Sibship KW - Williams Syndrome KW - Group Program KW - Therapy, Education UR - http://sppdny.cz/wp-content/uploads/2018/03/Program-1_18-1.pdf L2 - http://sppdny.cz/wp-content/uploads/2018/03/Program-1_18-1.pdf N2 - Sourozenectví je nejdelší vztah, který v životě máme, v dětství se sourozencem trávíme ze všech lidí nejvíce času a tento vztah je pro nás důležitý v celém průběhu života a silně nás ovlivňuje. Má-li jeden ze sourozenců vývojové postižení, přináší tento vztah řadu specifik a možných těžkostí, které mohou negativně ovlivnit nejen kvalitu života zdravého sourozence, ale i jeho celkový vývoj. Zatímco je v naší zeměpisné oblasti věnována kvalitní pozornost a péče dítěti s onemocněním a jeho vychovatelům, další členové rodiny – sourozenci – se dostávají na okraj pozornosti a to i přesto, že otevřeně vyjadřují touhu získat znalosti o postižení svého sourozence a aktivně se účastní v procesu péče o něj. Právem se o nich tedy mluví jako o zapomenutých sourozencích, či neviditelných dětech. S cílem vyjít vstříc potřebám těchto dětí jsme vytvořili program STEPS. STEPS je Skupinový Terapeuticko-Edukační Program pro Sourozence dětí s postižením primárně vytvořený pro sourozence dětí s poruchami autistického spektra ve formě 10 dvouhodinových setkání. V tomto formátu a u této skupiny sourozenců se program pozitivně osvědčil (Havelka, čeká na publikaci). V rámci ověření plošné užitelnosti programu u sourozenců dětí s postižením jsme se rozhodli program otestovat na skupině sourozenců dětí s Williamsovým syndromem (STEPS WS). Program byl realizován ve formátu 3-jednodenních setkání. Tato forma překonává některé limity ambulantního setkávání. V daném příspěvku chceme prezentovat nejen program samotný a jeho dílčí výsledky, ale i průběžné výsledky aktuálně probíhající alternativy programu (STEPS WS). STEPS WS se zúčastnili sourozenci ve školním věku. Zpětná vazba účastníků, jejich rodičů a výsledky v testu vědomostí naznačují, že program může být přínosným zdrojem opory zdravých sourozenců nejen ve skupině sourozenců dětí s PAS, ale i WS. Pro spolehlivější závěry a rozsáhlejší publikaci výsledků je však třeba vyčkat do skončení projektu (5/2018), bylo by také vhodné rozšířit výzkumný soubor, což je však u populace sourozenců se vzácným onemocněním velmi náročné. ER -
HRNČÍŘOVÁ, Lenka a David HAVELKA. STEPS – Skupinový Terapeuticko-Edukační Program pro Sourozence dětí s postižením: intenzivní forma programu pro sourozence dětí s Williamsovým syndromem. In \textit{VI. Olomoucké speciálněpedagogické dny}. 2018.
|