HRNČÍŘOVÁ, Lenka a David HAVELKA. STEPS – Skupinový Terapeuticko-Edukační Program pro Sourozence dětí s postižením: intenzivní forma programu pro sourozence dětí s Williamsovým syndromem. In VI. Olomoucké speciálněpedagogické dny. 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název STEPS – Skupinový Terapeuticko-Edukační Program pro Sourozence dětí s postižením: intenzivní forma programu pro sourozence dětí s Williamsovým syndromem
Název česky STEPS – Skupinový Terapeuticko-Edukační Program pro Sourozence dětí s postižením: intenzivní forma programu pro sourozence dětí s Williamsovým syndromem
Název anglicky STEPS - Group Therapy-Educational Program for Siblings of Children with Disabilities: Intensive Program for Siblings of Children with Williams Syndrome
Autoři HRNČÍŘOVÁ, Lenka a David HAVELKA.
Vydání VI. Olomoucké speciálněpedagogické dny, 2018.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50302 Education, special
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Poster
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky Sourozenectví; Williamsův syndrom; skupinový program; terapie, edukace
Klíčová slova anglicky Sibship; Williams Syndrome; Group Program; Therapy, Education
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 13. 3. 2019 15:41.
Anotace
Sourozenectví je nejdelší vztah, který v životě máme, v dětství se sourozencem trávíme ze všech lidí nejvíce času a tento vztah je pro nás důležitý v celém průběhu života a silně nás ovlivňuje. Má-li jeden ze sourozenců vývojové postižení, přináší tento vztah řadu specifik a možných těžkostí, které mohou negativně ovlivnit nejen kvalitu života zdravého sourozence, ale i jeho celkový vývoj. Zatímco je v naší zeměpisné oblasti věnována kvalitní pozornost a péče dítěti s onemocněním a jeho vychovatelům, další členové rodiny – sourozenci – se dostávají na okraj pozornosti a to i přesto, že otevřeně vyjadřují touhu získat znalosti o postižení svého sourozence a aktivně se účastní v procesu péče o něj. Právem se o nich tedy mluví jako o zapomenutých sourozencích, či neviditelných dětech. S cílem vyjít vstříc potřebám těchto dětí jsme vytvořili program STEPS. STEPS je Skupinový Terapeuticko-Edukační Program pro Sourozence dětí s postižením primárně vytvořený pro sourozence dětí s poruchami autistického spektra ve formě 10 dvouhodinových setkání. V tomto formátu a u této skupiny sourozenců se program pozitivně osvědčil (Havelka, čeká na publikaci). V rámci ověření plošné užitelnosti programu u sourozenců dětí s postižením jsme se rozhodli program otestovat na skupině sourozenců dětí s Williamsovým syndromem (STEPS WS). Program byl realizován ve formátu 3-jednodenních setkání. Tato forma překonává některé limity ambulantního setkávání. V daném příspěvku chceme prezentovat nejen program samotný a jeho dílčí výsledky, ale i průběžné výsledky aktuálně probíhající alternativy programu (STEPS WS). STEPS WS se zúčastnili sourozenci ve školním věku. Zpětná vazba účastníků, jejich rodičů a výsledky v testu vědomostí naznačují, že program může být přínosným zdrojem opory zdravých sourozenců nejen ve skupině sourozenců dětí s PAS, ale i WS. Pro spolehlivější závěry a rozsáhlejší publikaci výsledků je však třeba vyčkat do skončení projektu (5/2018), bylo by také vhodné rozšířit výzkumný soubor, což je však u populace sourozenců se vzácným onemocněním velmi náročné.
VytisknoutZobrazeno: 16. 8. 2024 22:13