C 2018

Jan Patočka a T. G. Masaryk

ZOUHAR, Jan

Základní údaje

Originální název

Jan Patočka a T. G. Masaryk

Název česky

Jan Patočka a T. G. Masaryk

Název anglicky

Jan Patočka and T. G. Masaryk

Autoři

ZOUHAR, Jan

Vydání

1. vyd. Praha, Imaginace a forma. Mezi estetickým formalismem a filosofií emancipace, od s. 85-98, 14 s. Studie a prameny k dějinám myšlení v českých zemích, sv. 17, 2018

Nakladatel

Filosofia

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60301 Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-7007-500-5

Klíčová slova česky

Patočka; Masaryk

Klíčová slova anglicky

Patočka; Masaryk

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 20. 3. 2019 10:34, Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D.

Anotace

V originále

Masaryk patřil k osobnostem, kterým se Jan Patočka věnoval po celou dobu své tvůrčí dráhy. V roce 1938 se Patočka hlásí k základu Masarykova myšlení, k ideji evropské vzdělanosti. V roce 1946 je pro Patočku Masaryk podnětem k analýze hloubky mravní a duchovní krize způsobené válkou. Nejobsáhlejší Patočkova historická studie o Masarykovi je z počátku padesátých let, je věnována hilsneriádě a byla nazvána Masaryk v boji proti antisemitismu. Kritický vztah k Masarykově filozofii vyjádřil Jan Patočka v koncepci připravované obnovy Ústavu TGM v roce 1968, rozpory v Masarykově myšlení představují pro Jana Patočku výzvu a úkol pro další filozofickou práci. V sedmdesátých letech se Patočka věnoval filozofickému hodnocení Masarykových politických aktivit, zejména jeho zakladatelské roli při vzniku československého státu, a vytvořil dvě významné studie Pokus o českou národní filozofii a jeho nezdar a Kolem Masarykovy filozofie náboženství. Patočkovo hodnocení Masarykova filozofického výkonu měnilo, Patočkovi se jevila Masarykova filozofická koncepce vnitřně rozporná, kriticky se vyjádřil i k Masarykově filosofii dějin. Masaryk podle něho sice správně vidí fenomén krize a nutnost jejího překonání, právem zdůrazňuje potřebu činné odpovědnosti a mravnosti, ale jeho pozitivistický racionalismus neumožňuje filozoficky této odpovědnosti porozumět.

Anglicky

Masaryk was one of the personalities whose work Jan Patočka studied throughout his whole career. In 1938 Patočka subscribed to the key idea of Masaryk’s philosophy – the idea of European scholarship. In 1946 Masaryk became an impetus for Patočka’s analysis of the depths of the moral and spiritual crisis caused by World War II. Patočka’s most extensive historical work on Masaryk comes from the early 50s. It focuses on the Hilsner affair and bears the title Masaryk in his fight against antisemitism. Patočka’s critical stance towards Masaryk was reflected in the conception of the reconstruction of the TGM Institute in 1968. Contradictions in Masaryk’s thought presented challenges for Patočka and a stimulus for his further philosophical work. In 1970s, Patočka focused on a philosophical assessment of Masaryk’s political activities, especially his foundational role in the constitution of Czechoslovakia, and wrote two significant studies An Attempt at Czech National Philosophy and its Failure, and On Masaryk’s Philosophy of Religion. Patočka’s assessment of Masaryk’s philosophical work varied. He regarded Masaryk’s philosophical theory contradictory and also questioned Masaryk’s philosophy of history. In his opinion, Masaryk correctly depicted the phenomenon of crisis and the necessity of its overcoming, and rightly emphasised the need for active responsibility and ethics, but his positivistic rationalism did not enable to capture the responsibility philosophically.

Návaznosti

MUNI/A/0837/2016, interní kód MU
Název: Výzvy současné filozofie
Investor: Masarykova univerzita, Výzvy současné filozofie, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty