k 2018

Rozvoj pedagogických kompetencí vysokoškolských učitelů : Výsledky podkladové studie pro vznik CERPEK

ČEJKOVÁ, Ingrid

Základní údaje

Originální název

Rozvoj pedagogických kompetencí vysokoškolských učitelů : Výsledky podkladové studie pro vznik CERPEK

Název anglicky

The Development of University Teachers’ Pedagogical Competence : The Results of Background Research and the Establishment of CERPEK

Autoři

ČEJKOVÁ, Ingrid (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

XVII. ročník česko-slovenské konference Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku, 29.–30. 1. 2018, Olomouc, 2018

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00102446

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

začínající vysoškoškolský učitel; vzdělávací potřeby; vysokoškolská pedagogika

Klíčová slova anglicky

beginner high school teacher; educational needs; university pedagogy

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 15. 4. 2019 09:20, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.

Anotace

V originále

Jaká je profesní identita vysokoškolských učitelů, jejich pojetí výuky a vzdělávací potřeby v oblasti pedagogiky? To jsou otázky, na které Masarykova univerzita hledala odpovědi skrze kvalitativní výzkum. Ukázalo se, že řada vysokoškolských učitelů sebe samé jako učitele nevnímá. Navíc u nich často absentuje pedagogické vzdělání, což generuje řadu vzdělávacích potřeb, např. v oblasti přípravy výuky a zapojování studentů do výuky. Tato situace se odráží také v nevyhraněném pojetí výuky vysokoškolských učitelů. Na tyto výsledky univerzita reagovala založením Centra rozvoje pedagogických kompetencí (CERPEK), které organizuje jednoletý vzdělávací program pro začínající vysokoškolské učitele. Na konferenci bychom rádi referovali o výsledcích výzkumné studie a efektech vzdělávacího programu.

Anglicky

What is the professional identity of university teachers, their concept of teaching and what are their pedagogical training needs? Masaryk University sought answers to these questions in a qualitative research project, which showed that many teachers do not perceive themselves as such. It also showed that they often lack pedagogical training, which is in turn reflected in the fact that these teachers are often unsure of themselves in a variety of pedagogical areas, e.g. course preparation and student involvement in the classroom setting. It also manifests itself in an unclear concept of university teaching. Masaryk has reacted to this situation by establishing the Pedagogical Competence Development Centre, which is organizes educational programs for junior teaching staff.

Návaznosti

MUNI/A/1028/2017, interní kód MU
Název: Od formálního vzdělávání k informálnímu učení: výzkum procesů učení
Investor: Masarykova univerzita, Od formálního vzdělávání k informálnímu učení: výzkum procesů učení, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty