ČEJKOVÁ, Ingrid. Rozvoj pedagogických kompetencí vysokoškolských učitelů : Výsledky podkladové studie pro vznik CERPEK (The Development of University Teachers’ Pedagogical Competence : The Results of Background Research and the Establishment of CERPEK). In XVII. ročník česko-slovenské konference Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku, 29.–30. 1. 2018, Olomouc. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rozvoj pedagogických kompetencí vysokoškolských učitelů : Výsledky podkladové studie pro vznik CERPEK
Name (in English) The Development of University Teachers’ Pedagogical Competence : The Results of Background Research and the Establishment of CERPEK
Authors ČEJKOVÁ, Ingrid (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition XVII. ročník česko-slovenské konference Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku, 29.–30. 1. 2018, Olomouc, 2018.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/18:00102446
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) začínající vysoškoškolský učitel; vzdělávací potřeby; vysokoškolská pedagogika
Keywords in English beginner high school teacher; educational needs; university pedagogy
Tags rivok
Tags International impact
Changed by Changed by: doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D., učo 23221. Changed: 15/4/2019 09:20.
Abstract
Jaká je profesní identita vysokoškolských učitelů, jejich pojetí výuky a vzdělávací potřeby v oblasti pedagogiky? To jsou otázky, na které Masarykova univerzita hledala odpovědi skrze kvalitativní výzkum. Ukázalo se, že řada vysokoškolských učitelů sebe samé jako učitele nevnímá. Navíc u nich často absentuje pedagogické vzdělání, což generuje řadu vzdělávacích potřeb, např. v oblasti přípravy výuky a zapojování studentů do výuky. Tato situace se odráží také v nevyhraněném pojetí výuky vysokoškolských učitelů. Na tyto výsledky univerzita reagovala založením Centra rozvoje pedagogických kompetencí (CERPEK), které organizuje jednoletý vzdělávací program pro začínající vysokoškolské učitele. Na konferenci bychom rádi referovali o výsledcích výzkumné studie a efektech vzdělávacího programu.
Abstract (in English)
What is the professional identity of university teachers, their concept of teaching and what are their pedagogical training needs? Masaryk University sought answers to these questions in a qualitative research project, which showed that many teachers do not perceive themselves as such. It also showed that they often lack pedagogical training, which is in turn reflected in the fact that these teachers are often unsure of themselves in a variety of pedagogical areas, e.g. course preparation and student involvement in the classroom setting. It also manifests itself in an unclear concept of university teaching. Masaryk has reacted to this situation by establishing the Pedagogical Competence Development Centre, which is organizes educational programs for junior teaching staff.
Links
MUNI/A/1028/2017, interní kód MUName: Od formálního vzdělávání k informálnímu učení: výzkum procesů učení
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 22/5/2024 07:27