2017
The Flying Dutchman as an Early Example of a Nautical Drama
ČOUPKOVÁ, EvaZákladní údaje
Originální název
The Flying Dutchman as an Early Example of a Nautical Drama
Autoři
ČOUPKOVÁ, Eva (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Hradec Králové Journal of Anglophone Studies, Hradec Králové, Katedra anglické a americké literatury, Pedagogická fakulta Hradec Králové, 2017, 2336-3347
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14640/17:00100501
Organizační jednotka
Centrum jazykového vzdělávání
Klíčová slova anglicky
nautical drama; The Flying Dutchman; the sea; domestic drama; Wagner
Změněno: 27. 3. 2018 09:42, Mgr. Eva Čoupková, Ph.D.
Anotace
V originále
The English are a historically seafaring people and the sea runs deep in the development of English literature. While the genre of marine fiction is a relatively widely discussed topic, nautical drama has so far received less critical attention. This paper examines one of the earliest nautical dramas and the first rendition of a popular legend entitled The Flying Dutchman; or, The Phantom Ship (1827) by Edward Fitzball. The Gothic tropes permeate the text of the play as the author explores the distinct symbolic and narrative possibilities of the sea, mixing nautical, Gothic, and domestic elements. Even if the main character, Captain Vanderdecken, is a spectre doomed to sail the ocean forever, there are moments when he loses his spectral character and becomes a real person. The character of the accursed captain inspired a number of writers and dramatists who introduced this enigmatic figure in their novels and dramas.