Linguistic Landscapes als Forschungsgebiet und sprachdidaktisches Potential
JANÍKOVÁ, Věra. Linguistic Landscapes als Forschungsgebiet und sprachdidaktisches Potential. Aussiger Beiträge. Germanistische Schriftenreihe aus Forschung und Lehre. Wien: Univerzita J.E. Purkyně, 2017, roč. 11, č. 1, s. 123-140. ISSN 1802-6419. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Linguistic Landscapes als Forschungsgebiet und sprachdidaktisches Potential |
Název česky | Jazykové krajiny jako oblast výzkumu a potenciál pro didaktiků jazyků |
Název anglicky | Linguistic Landscapes as Area of Research and the Potential of Language Didactics |
Autoři | JANÍKOVÁ, Věra (203 Česká republika, garant, domácí). |
Vydání | Aussiger Beiträge. Germanistische Schriftenreihe aus Forschung und Lehre, Wien, Univerzita J.E. Purkyně, 2017, 1802-6419. |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | němčina |
Typ výsledku | Článek v odborném periodiku |
Obor | 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems] |
Stát vydavatele | Rakousko |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
Kód RIV | RIV/00216224:14410/17:00100512 |
Organizační jednotka | Pedagogická fakulta |
Klíčová slova česky | jazykové krajiny; výzkumné paradigma; didaktika cizích jazyků; výzkum |
Klíčová slova anglicky | linguistic landscape; scholarly paradigm; foreign language didactics; research |
Příznaky | Mezinárodní význam, Recenzováno |
Změnil | Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 23. 4. 2018 09:54. |
Anotace |
---|
Die linguistic landscapes als alltägliches Phänomen vermitteln neben der unmittelbaren Konfrontation mit der gesellschaftlichen Wirklichkeit auch Einblicke in die spezifischen, kulturell vorstrukturierten Kommunikationssituationen, die auch für den Fremdsprachenunterricht interessante Impulse bieten können. Der Beitrag befasst sich mit den linguistic landscapes als wissenschaftlichem Paradigma in seinen verschiedenen Erscheinungsformen. Besonderes Augenmerk wird dabei auf das aktuelle Paradigma gelegt, das auch für das Forschungsfeld des Fremdsprachenlernens und -lehrens eine erweiterte empirische Basis schafft. Im Anschluss daran wird das sprachdidaktische Potential von Sprachlandschafte fokussiert, indem auf die sprachliche Vielfalt eingegangen wird, die in der Stadt Brünn überall im öffentlichen Raum feststellbar ist. Das Projekt „Linguistic landscapes von Brünn (Brno)“ spiegelt nicht nur die Sprachkontakte und die Sprachenpolitik in diesem Raum wider, sondern macht auch die hier ablaufenden Kulturkontakte transparent und zeigt, wie der öffentliche Raum als Diskursplattform genutzt wird. |
Anotace česky |
---|
Jazykové krajiny (Linguistic Lanscapes) jako fenomény každodenního života představují bezprostřední konfrontaci se společenskou realitou, stejně jako vhled do specifických, kulturně podmíněných komunikačních situací, které poskytují podnětné impulsy i pro výuku cizích jazyků. Příspěvek se zabývá jazykovými krajinami v jejich různých podobách z pohledu výzkumného paradigmatu. Zvláštní pozornost je zde zaměřena na současný přístup při jejich zkoumání, který je relevantní i pro výzkumné pole didaktiky cizích jazyků. V následující části je nastíněn didaktický potenciál pro výuku cizích jazyků, přičemž je pozornost exemplárně zacílená na jazykovou rozmanitost, která je charakteristická pro Brno jako urbánní prostor. V poslední části je představen projekt „Jazykové krajiny v Brně“, v němž se odráží jazykový kontakt i jazyková politika tohoto prostoru, stejně jako v něm v minulosti i současnosti probíhající kulturní kontakty. Zároveň je poukázáno na to, jakým způsobem je urbánní prostor využíván jako diskusní platforma. |
Anotace anglicky |
---|
Linguistic landscapes are not only an everyday phenomenon, but they also comprise direct confrontation with social reality and provide insights into the specific, culturally pre-structured communication situations, and can also provide interesting impulses for foreign language teaching. The paper deals with the linguistic landscapes as a scientific paradigm in its various manifestations. Particular attention is paid first to the current paradigm, which also creates an expanded empirical basis for the field of foreign language learning and teaching. Then, the didactics potential of linguistic landscapes will be examined by addressing the linguistic diversity that can be detected in the urban area of Brno. Finally, it will be shown how the project entitled “The Linguistic Landscapes of Brno” not only reflects the language contacts and the language policy in this area, but also makes the cultural contacts that take place here transparent and shows how public space is used as a platform for discourse. |
Návaznosti | |
---|---|
MUNI/A/1277/2016, interní kód MU | Název: Výzkum učení a vyučování cizím jazykům (Akronym: AKTEV VI.) |
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum učení a vyučování cizím jazykům, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty |
VytisknoutZobrazeno: 15. 10. 2024 23:17