2017
Linguistic Landscapes als Forschungsgebiet und sprachdidaktisches Potential
JANÍKOVÁ, VěraZákladní údaje
Originální název
Linguistic Landscapes als Forschungsgebiet und sprachdidaktisches Potential
Název česky
Jazykové krajiny jako oblast výzkumu a potenciál pro didaktiků jazyků
Název anglicky
Linguistic Landscapes as Area of Research and the Potential of Language Didactics
Autoři
JANÍKOVÁ, Věra (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Aussiger Beiträge. Germanistische Schriftenreihe aus Forschung und Lehre, Wien, Univerzita J.E. Purkyně, 2017, 1802-6419
Další údaje
Jazyk
němčina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Rakousko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/17:00100512
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
EID Scopus
2-s2.0-85045131103
Klíčová slova česky
jazykové krajiny; výzkumné paradigma; didaktika cizích jazyků; výzkum
Klíčová slova anglicky
linguistic landscape; scholarly paradigm; foreign language didactics; research
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 23. 4. 2018 09:54, Dana Nesnídalová
V originále
Die linguistic landscapes als alltägliches Phänomen vermitteln neben der unmittelbaren Konfrontation mit der gesellschaftlichen Wirklichkeit auch Einblicke in die spezifischen, kulturell vorstrukturierten Kommunikationssituationen, die auch für den Fremdsprachenunterricht interessante Impulse bieten können. Der Beitrag befasst sich mit den linguistic landscapes als wissenschaftlichem Paradigma in seinen verschiedenen Erscheinungsformen. Besonderes Augenmerk wird dabei auf das aktuelle Paradigma gelegt, das auch für das Forschungsfeld des Fremdsprachenlernens und -lehrens eine erweiterte empirische Basis schafft. Im Anschluss daran wird das sprachdidaktische Potential von Sprachlandschafte fokussiert, indem auf die sprachliche Vielfalt eingegangen wird, die in der Stadt Brünn überall im öffentlichen Raum feststellbar ist. Das Projekt „Linguistic landscapes von Brünn (Brno)“ spiegelt nicht nur die Sprachkontakte und die Sprachenpolitik in diesem Raum wider, sondern macht auch die hier ablaufenden Kulturkontakte transparent und zeigt, wie der öffentliche Raum als Diskursplattform genutzt wird.
Česky
Jazykové krajiny (Linguistic Lanscapes) jako fenomény každodenního života představují bezprostřední konfrontaci se společenskou realitou, stejně jako vhled do specifických, kulturně podmíněných komunikačních situací, které poskytují podnětné impulsy i pro výuku cizích jazyků. Příspěvek se zabývá jazykovými krajinami v jejich různých podobách z pohledu výzkumného paradigmatu. Zvláštní pozornost je zde zaměřena na současný přístup při jejich zkoumání, který je relevantní i pro výzkumné pole didaktiky cizích jazyků. V následující části je nastíněn didaktický potenciál pro výuku cizích jazyků, přičemž je pozornost exemplárně zacílená na jazykovou rozmanitost, která je charakteristická pro Brno jako urbánní prostor. V poslední části je představen projekt „Jazykové krajiny v Brně“, v němž se odráží jazykový kontakt i jazyková politika tohoto prostoru, stejně jako v něm v minulosti i současnosti probíhající kulturní kontakty. Zároveň je poukázáno na to, jakým způsobem je urbánní prostor využíván jako diskusní platforma.
Návaznosti
MUNI/A/1277/2016, interní kód MU |
|