2018
Doprovázení členů skautu v obtížných životních situacích
RŮŽIČKOVÁ, Jana a Monika PUNOVÁZákladní údaje
Originální název
Doprovázení členů skautu v obtížných životních situacích
Název anglicky
Counselling in the Difficult Life Situations of Scout Troop Members
Autoři
RŮŽIČKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí) a Monika PUNOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Sociální práce - Sociálna práca, Brno, Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2018, 1213-6204
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50403 Social topics
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/18:00102492
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky
counselling; mentor; scouting; scout; scoutmaster; life situation
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 5. 8. 2019 17:39, doc. PhDr. Monika Punová, Ph.D.
V originále
CÍL: Předkládaný empirický text hledá odpovědi na základní výzkumnou otázku „Jaký mají postoj k doprovázení svých členů v obtížných životních situacích činovníci vybraných skautských oddílů a členové oddílů?“ TEORETICKÁ VÝCHODISKA: V rámci konceptualizace je definován koncept doprovázení a objasněny pojmy skauting, činovník, člen, životní situace a postoj. METODY: Pro zodpovězení otázky byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie. Dílčí výzkumné otázky jsou zaměřeny na kognitivní, emocionální a behaviorální složku postojů. Nástrojem sběru dat byly polostrukturované rozhovory s osmi respondenty – činovníky i členy skautského hnutí. Data byla zpracována na základě otevřeného kódování. VÝSLEDKY: V rámci interakcí mezi skautskými činovníky a jejich členy dochází k přesahu čistě zájmové činnosti k něčemu, co lze charakterizovat jako doprovázení, které má nikoliv profesionální, ale laickou podobu. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Závěry práce lze potenciálně využít v sociální práci s dětmi a mládeží. V rámci intervencí do životních situací dětí a dospívajících – při zvyšování jejich blaha by bylo vhodné, aby se role sociálních pracovníků i skautských činovníků stávaly více komplementárními, a to při vědomí odlišnosti jejich působení.
Anglicky
OBJECTIVES: This empirical essay is aimed at finding answers to the elementary research question: “What attitudes do scout-masters and members of scout troops adopt towards counselling their members in difficult life situations?” THEORETICAL BASE: The theoretical conceptualization defines counselling, scouting and scout-master, member of the scout troop, life situation and attitude. METHODS: A qualitative strategy was chosen to answer the research question. Partial research questions focus on the cognitive, emotional and behavioural component of attitudes. The tool for collecting data included semi-structured interviews with eight respondents – officials and members of the Scout Movement. Data was processed based on open coding. OUTCOMES: In the context of interactions between scout-masters and members of scout troops, there is an overlap of purely interest-based activity with something that can be characterized as counselling, not professional but laic. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: Conclusions can be potentially used in social work with children and youth. In the context of interventions in the life situations of children and adolescents – in enhancing their well-being, it would be useful for the roles of social workers and scout-masters to become more complementary, and aware of the differences in their functions.