2018
Několik poznámek k ne/formálnosti jazykové komunikace v češtině
LOLLOK, MarekZákladní údaje
Originální název
Několik poznámek k ne/formálnosti jazykové komunikace v češtině
Název anglicky
Several comments on the non/fo r ma li ties of language communication in Czech
Autoři
LOLLOK, Marek (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Bohemistyka, Poznań, Instytut Filologii Słowiańskiej, 2018, 1642-9893
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60203 Linguistics
Stát vydavatele
Polsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/18:00102499
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
český jazyk; ne/formálnost; spisovnost; nespisovnost
Klíčová slova anglicky
Czech language; in/formality; standard Czech; non-standard Czech
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 15. 2. 2019 13:47, Dana Nesnídalová
V originále
Text se zabývá problematikou tzv. formálnosti a neformálnosti v jazykové komunikaci v češtině; cílem je objasnit tento v lingvistice frekventovaný, avšak nikoli jednoznačný koncept. Jsou představeny jeho základní aspekty, např. souvislost s pragmatickou stránkou komunikace, jazykovými a mimojazykovými normami, resp. některými stylovými dichotomiemi. Část textu je věnována i trendu odklánění se od formálnosti (a také od spisovnosti) v situacích dříve či doposud zásadně formálních; poněkud podrobněji popisujeme tento trend v oblasti komunikace mediální.
Anglicky
This article deals with the issue of so-called formality and informality in language communication in Czech; the aim is to clarify this frequent but not unambiguous concept. We comment some basic aspects of this concept, e. g. the connection with the pragmatic aspects of communication as well as with language and extra-lingual standards and other stylistic dichotomies. Part of the text follows up the current trend of deflection from formality (as well as from standard Czech) in situations previously or so far fundamentally formal; in more detail we describe this trend in media communication.