J 2017

Používání paměťových strategií nevidomými studenty při učení se angličtině

HOVOŘÁKOVÁ, Ivana

Základní údaje

Originální název

Používání paměťových strategií nevidomými studenty při učení se angličtině

Název anglicky

Usage of memory language learning strategies in blind students of English

Autoři

HOVOŘÁKOVÁ, Ivana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Speciální pedagogika, Univerzita Karlova, 2017, 1211-2720

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/17:00100532

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Strategie učení se cizímu jazyku; paměťové strategie; anglický jazyk; nevidomí; případová studie

Klíčová slova anglicky

Language learning strategies; memory strategies; English language; the blind; case study

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 10. 4. 2018 14:19, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Tento článek prezentuje dílčí výsledky výzkumu strategií učení se cizímu jazyku u nevidomých studentů, kteří se učí angličtinu jako cizí jazyk. Výzkum byl realizován jako vícečetná případová studie s využitím smíšeného výzkumného designu. Výzkumný soubor tvořilo osm nevidomých studentů českých vysokých škol. Data byla sbírána pomocí inventáře strategií Oxfordové (Strategy Inventory for Language Learning) a polostrukturovaných rozhovorů. Prezentovány jsou výsledky deklarovaného využívání paměťových strategií dle klasifikace Oxfordové. Některé strategie nejsou nebo nemohou být nevidomými studenty využívány (např. sémantické mapy, používání vizuálních představ, mechanické techniky, používání vjemů a fyzického ztvárnění). Rozdíl byl také zjištěn v užívání paměťových strategií nevidomými a intaktní populací (prům.=3,13; srov. prům.=2,26 u intaktní populace studentů gymnázií, Vlčková, 2007).

Anglicky

The article presents partial findings of the research of language learning strategies in blind students studying English language as a foreign language. The research was carried out as a case study using mixed methods approach. The research sample comprised eight blind students of Czech universities. Data was collected by Strategy Inventory for Language Learning (Oxford) and semi-structured interviews. In this article, declared usage of memory strategies according to Oxford’s classification is presented. Some strategies are not or can not be use dat all by blind students (e.g. semantic maps, using imagery, using mechanical techniques, using physical response or sensation). A difference between using memory strategies by the blind and the sighted was found (avg.=3,13; comp. avg.=2,26 in sighted students of grammar schools, Vlčková, 2007).

Návaznosti

MUNI/A/1277/2016, interní kód MU
Název: Výzkum učení a vyučování cizím jazykům (Akronym: AKTEV VI.)
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum učení a vyučování cizím jazykům, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty