2017
Používání paměťových strategií nevidomými studenty při učení se angličtině
HOVOŘÁKOVÁ, IvanaZákladní údaje
Originální název
Používání paměťových strategií nevidomými studenty při učení se angličtině
Název anglicky
Usage of memory language learning strategies in blind students of English
Autoři
HOVOŘÁKOVÁ, Ivana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Speciální pedagogika, Univerzita Karlova, 2017, 1211-2720
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/17:00100532
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
Strategie učení se cizímu jazyku; paměťové strategie; anglický jazyk; nevidomí; případová studie
Klíčová slova anglicky
Language learning strategies; memory strategies; English language; the blind; case study
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 10. 4. 2018 14:19, Dana Nesnídalová
V originále
Tento článek prezentuje dílčí výsledky výzkumu strategií učení se cizímu jazyku u nevidomých studentů, kteří se učí angličtinu jako cizí jazyk. Výzkum byl realizován jako vícečetná případová studie s využitím smíšeného výzkumného designu. Výzkumný soubor tvořilo osm nevidomých studentů českých vysokých škol. Data byla sbírána pomocí inventáře strategií Oxfordové (Strategy Inventory for Language Learning) a polostrukturovaných rozhovorů. Prezentovány jsou výsledky deklarovaného využívání paměťových strategií dle klasifikace Oxfordové. Některé strategie nejsou nebo nemohou být nevidomými studenty využívány (např. sémantické mapy, používání vizuálních představ, mechanické techniky, používání vjemů a fyzického ztvárnění). Rozdíl byl také zjištěn v užívání paměťových strategií nevidomými a intaktní populací (prům.=3,13; srov. prům.=2,26 u intaktní populace studentů gymnázií, Vlčková, 2007).
Anglicky
The article presents partial findings of the research of language learning strategies in blind students studying English language as a foreign language. The research was carried out as a case study using mixed methods approach. The research sample comprised eight blind students of Czech universities. Data was collected by Strategy Inventory for Language Learning (Oxford) and semi-structured interviews. In this article, declared usage of memory strategies according to Oxford’s classification is presented. Some strategies are not or can not be use dat all by blind students (e.g. semantic maps, using imagery, using mechanical techniques, using physical response or sensation). A difference between using memory strategies by the blind and the sighted was found (avg.=3,13; comp. avg.=2,26 in sighted students of grammar schools, Vlčková, 2007).
Návaznosti
MUNI/A/1277/2016, interní kód MU |
|