Detailed Information on Publication Record
2017
Informační management : Normy, frameworky a nejlepší praxe v řízení služeb IT (ITSM)
MATULA, JanBasic information
Original name
Informační management : Normy, frameworky a nejlepší praxe v řízení služeb IT (ITSM)
Name in Czech
Informační management : Normy, frameworky a nejlepší praxe v řízení služeb IT (ITSM)
Name (in English)
Information Management: Standards, Frameworks and Best Practices in IT Services Management (ITSM)
Authors
Edition
1. vyd. Opava, 118 pp. 2017
Publisher
Slezská univerzita v Opavě
Other information
Type of outcome
Odborná kniha
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
ISBN
978-80-7510-264-5
Keywords (in Czech)
informační management; informační systémy; normy; informační technologie
Keywords in English
information management; information systems; standards; information technology
Tags
Reviewed
Změněno: 12/4/2018 21:38, Mgr. Jan Matula, PhD.
V originále
Publikace si klade za cíl seznámit čtenáře s problematikou informačního managementu, s jeho vznikem, vývojem, současným chápáním, a to včetně vymezení celé řady souvisejících přístupů a historických milníků, které ovlivnily paradigmata náhledu na informační management jako samostatnou manažerskou disciplínu. IT Service Management reprezentuje jeden z hlavních přístupů v nazírání na správu informací v organizacích, a to prostřednictvím řízení služeb IT dodávaných interním nebo externím zákazníkům. ITSM je v současnosti vystavěno na normě ISO 20000 – Informační technologie – Management služeb, dále na třetí verzi frameworku Information Technology Infrastructure Library (ITIL), páté verzi rámce Control Objectives for Information and related Technology (COBIT) a odlehčeném evropském standardu FitSM.
In Czech
Publikace si klade za cíl seznámit čtenáře s problematikou informačního managementu, s jeho vznikem, vývojem, současným chápáním, a to včetně vymezení celé řady souvisejících přístupů a historických milníků, které ovlivnily paradigmata náhledu na informační management jako samostatnou manažerskou disciplínu. IT Service Management reprezentuje jeden z hlavních přístupů v nazírání na správu informací v organizacích, a to prostřednictvím řízení služeb IT dodávaných interním nebo externím zákazníkům. ITSM je v současnosti vystavěno na normě ISO 20000 – Informační technologie – Management služeb, dále na třetí verzi frameworku Information Technology Infrastructure Library (ITIL), páté verzi rámce Control Objectives for Information and related Technology (COBIT) a odlehčeném evropském standardu FitSM.
In English
The main goal of the publication Information management: Standards, frameworks and best practice in IT service management (ITSM) lays in clarification of the importance and process mechanisms focused on performing activities which ensure control and administration of information processes in the corporate environment. IT Service Management represents one of the main approaches to information management in organizations, through the management of IT services delivered to internal or external customers. In organizations occurs distinct hike in performance and transparency of core, management, and support processes through application of reference models described in ISO 20000 and in Information Technology Infrastructure Library (ITIL), FitSM, and Control Objectives for Information and related Technology (COBIT) frameworks.