HRADILOVÁ, Alena. Videokonference a principy zdvořilosti. CASALC Review. Brno: Česká a slovenská asociace učitelů jazykových center na vysokých školách, 2017, roč. 2017, č. 1, s. 127-134. ISSN 1804-9435.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Videokonference a principy zdvořilosti
Název česky Videokonference a principy zdvořilosti
Název anglicky Videoconferencing and the Principles of Politeness
Autoři HRADILOVÁ, Alena (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání CASALC Review, Brno, Česká a slovenská asociace učitelů jazykových center na vysokých školách, 2017, 1804-9435.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60202 Specific languages
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14640/17:00100623
Organizační jednotka Centrum jazykového vzdělávání
Klíčová slova česky videokonference; zdvořilostní principy; komunikační principy; pragmatická rovina jazyka
Klíčová slova anglicky videoconferencing; principles of politeness; communication principles; pragmatic level of a language
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Alena Hradilová, Ph.D., učo 37431. Změněno: 25. 4. 2018 14:58.
Anotace
Článek se zabývá malou případovou studií založenou na rozboru korpusu nahrávek z videokonferenčního kurzu určeného pro studenty právnické angličtiny Masarykovy univerzity a University of Helsinki. Korpus byl analyzován s ohledem na nedostatečné dodržování Griceových principů kooperace a Leechových zdvořilostních maximů. Byly označeny situace, které mohou vést k problémům v komunikaci mezi studenty v průběhu videokonferenčních seminář a. tyto situace byly posléze rozděleny do oblastí dle typického porušení výše zmíněných pravidel. Cílem článku je navrhnout proč a jak by měly být materiály videokonferenčního kurzu obohaceny o cvičení a metody, které studentům pomohou pochopit a procvičit dovednosti a jazykové prostředky tak, aby bylo možné podobným problematickým situacím, které vycházejí z porušení principů kooperace a zdvořilostních maximů předcházet, či je alespoň účinně řešit.
Anotace anglicky
The article offers a case study based on the analysis of videorecordings of a videoconferencing course for students of legal English from Masaryk University and the University of Helsinki. The corpus was analysed against Principles of Cooperation as presented by Grice and Politeness Maxims as presented by Leech. The aim of the study is to indicate typical situations that lead to the breach of some of these principles and design tasks that would help the language students to overcome such potentionally dangerous situations.
VytisknoutZobrazeno: 19. 7. 2024 15:31