J 2017

Teorie jako platforma pro edukaci muzejních pracovníků : Osudy Střediska pro výuku muzeologie v letech 1967–1982

KIRSCH, Otakar a Lucie JAGOŠOVÁ

Základní údaje

Originální název

Teorie jako platforma pro edukaci muzejních pracovníků : Osudy Střediska pro výuku muzeologie v letech 1967–1982

Název anglicky

Theory as a Platform for the Education of Museum Staff : Development of the Centre for the Study of Museology in the Years 1967–1982

Autoři

KIRSCH, Otakar (203 Česká republika, domácí) a Lucie JAGOŠOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Muzeum: Muzejní a vlastivědná práce, Praha, Národní muzeum, 2017, 1803-0386

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60101 History

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/17:00102627

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Středisko pro výuku muzeologie; dějiny československého muzejnictví; historická muzeologie; Národní muzeum; Jiří Neustupný; edukace v oboru muzeologie

Klíčová slova anglicky

The Centre for the Study of Museology; the history of Czechoslovak museums; historical museology; National Museum; Jiří Neustupný; education in the field of museology

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 5. 3. 2019 09:05, Mgr. Renata Macholdová

Anotace

V originále

Cílem předložené studie je uceleným způsobem přiblížit bezmála patnáctileté působení Střediska pro výuku muzeologie filozofické fakulty Univerzity Karlovy při Národním muzeu v Praze (dále jako Středisko), jednoho z nejvýznamnějších dobových metodicko-výukových center v oboru muzeologie. Předmětem zájmu se postupně stane analýza faktorů a jevů, na základě kterých došlo k jeho zřízení v roce 1967, a to včetně teoretické koncepce vedoucího Střediska Jiřího Neustupného, jež se stala východiskem pro výslednou podobu jeho kurikula. Kromě nastínění struktury výukového programu určeného pro posluchače denního studia Karlovy univerzity i muzejní pracovníky a představení osobností participujících na edukační činnosti, se text zabývá i jeho aktivitami nepedagogického charakteru (výzkumná a metodická činnost, spolupráce v rámci domácích a mezinárodních muzejních organizací, shromažďování a vydávání muzeologické literatury). Práce vznikla k 50. výročí vzniku mezinárodními kapacitami respektovaného muzeologického centra a jako vůbec první usiluje o zmapování jeho vývoje.

Anglicky

This study seeks to outline the fifteen years of activities of Centre for Education in Museology of the Faculty of Arts of the Charles University at the National Museum in Prague (henceforth the Centre), one of the most important current methodological and educational centres in the field of museology. The article analyses factors and phenomena that led to the establishment of the Centre in 1967, including the theoretical concept of Jiří Neustupný, Director of the Centre, that became a point of departure for the final form of the Centre’s curriculum. Apart from presenting the structure of the educational programme for regular students of Charles University and museum workers and the introduction of personalities participating in the educational activities, the study also examines the Centre’s non-teaching activities (research and methodology, collaboration with Czech and international museum organisations, collection and publishing of museology literature). The article came into existence on the occasion of the 50th anniversary of the establishment of the museology centre boasting wide international and professional recognition, and is the first to chart its development.

Návaznosti

MUNI/A/0734/2017, interní kód MU
Název: Archeologické terénní prospekce, exkavace, dokumentace a muzejní prezentace VII
Investor: Masarykova univerzita, Archeologické terénní prospekce, exkavace, dokumentace a muzejní prezentace VII, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty