2017
Teorie jako platforma pro edukaci muzejních pracovníků : Osudy Střediska pro výuku muzeologie v letech 1967–1982
KIRSCH, Otakar a Lucie JAGOŠOVÁZákladní údaje
Originální název
Teorie jako platforma pro edukaci muzejních pracovníků : Osudy Střediska pro výuku muzeologie v letech 1967–1982
Název anglicky
Theory as a Platform for the Education of Museum Staff : Development of the Centre for the Study of Museology in the Years 1967–1982
Autoři
KIRSCH, Otakar (203 Česká republika, domácí) a Lucie JAGOŠOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Muzeum: Muzejní a vlastivědná práce, Praha, Národní muzeum, 2017, 1803-0386
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60101 History
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/17:00102627
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Středisko pro výuku muzeologie; dějiny československého muzejnictví; historická muzeologie; Národní muzeum; Jiří Neustupný; edukace v oboru muzeologie
Klíčová slova anglicky
The Centre for the Study of Museology; the history of Czechoslovak museums; historical museology; National Museum; Jiří Neustupný; education in the field of museology
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 5. 3. 2019 09:05, Mgr. Renata Macholdová
V originále
Cílem předložené studie je uceleným způsobem přiblížit bezmála patnáctileté působení Střediska pro výuku muzeologie filozofické fakulty Univerzity Karlovy při Národním muzeu v Praze (dále jako Středisko), jednoho z nejvýznamnějších dobových metodicko-výukových center v oboru muzeologie. Předmětem zájmu se postupně stane analýza faktorů a jevů, na základě kterých došlo k jeho zřízení v roce 1967, a to včetně teoretické koncepce vedoucího Střediska Jiřího Neustupného, jež se stala východiskem pro výslednou podobu jeho kurikula. Kromě nastínění struktury výukového programu určeného pro posluchače denního studia Karlovy univerzity i muzejní pracovníky a představení osobností participujících na edukační činnosti, se text zabývá i jeho aktivitami nepedagogického charakteru (výzkumná a metodická činnost, spolupráce v rámci domácích a mezinárodních muzejních organizací, shromažďování a vydávání muzeologické literatury). Práce vznikla k 50. výročí vzniku mezinárodními kapacitami respektovaného muzeologického centra a jako vůbec první usiluje o zmapování jeho vývoje.
Anglicky
This study seeks to outline the fifteen years of activities of Centre for Education in Museology of the Faculty of Arts of the Charles University at the National Museum in Prague (henceforth the Centre), one of the most important current methodological and educational centres in the field of museology. The article analyses factors and phenomena that led to the establishment of the Centre in 1967, including the theoretical concept of Jiří Neustupný, Director of the Centre, that became a point of departure for the final form of the Centre’s curriculum. Apart from presenting the structure of the educational programme for regular students of Charles University and museum workers and the introduction of personalities participating in the educational activities, the study also examines the Centre’s non-teaching activities (research and methodology, collaboration with Czech and international museum organisations, collection and publishing of museology literature). The article came into existence on the occasion of the 50th anniversary of the establishment of the museology centre boasting wide international and professional recognition, and is the first to chart its development.
Návaznosti
MUNI/A/0734/2017, interní kód MU |
|