KACHLÍK, Petr. Pozitivní vliv institucionální výchovy na klienty s rizikovým chováním v anamnéze (Positive impact of institutional education on clients with risky behaviors' history). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2017, p. 137-166. ISBN 978-80-210-8916-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Pozitivní vliv institucionální výchovy na klienty s rizikovým chováním v anamnéze
Name in Czech Pozitivní vliv institucionální výchovy na klienty s rizikovým chováním v anamnéze
Name (in English) Positive impact of institutional education on clients with risky behaviors' history
Authors KACHLÍK, Petr.
Edition 1. vyd. Brno, p. 137-166, 30 pp. 2017.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-8916-7
Keywords (in Czech) klient; návyková látka; prevence; porucha chování; případová studie; rodina; škola; výchovný ústav; výzkum; zdraví
Keywords in English client; habit-forming substance; prevention; behavioral disorder; case study; family; school; educational institution; research; health
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 27/4/2020 17:09.
Abstract
Harmonické a podnětné rodinné zázemí je důležitým předpokladem pro zdravý růst a vývoj dítěte. V některých případech ale selhává či zcela chybí a péči o dítě přebírá instituce. Bylo sledováno 5 klientů výchovného ústavu pocházejících z problematického rodinného prostředí s poruchami chování a užíváním návykových látek v anamnéze. K analýze jejich životních příběhů bylo využito kvalitativně zaměřeného výzkumu, byly zpracovány případové studie, rozhovory a pozorování. Cílem studie bylo zjistit, zda děti, které prošly institucionální péčí, mají šanci začlenit se do společnosti a uplatnit se na volném pracovním trhu. Z výsledků vyplývá, že klienti, kteří zodpovědně přistoupili ke své budoucnosti, si dokázali stanovit reálné životní cíle, vyučit se a získat odpovídající zaměstnání. Klienti nahlížejí na léta strávená v zařízení s radostí a vysoce oceňují zájem a snahu pedagogických pracovníků.
Abstract (in English)
Harmonious and stimulating family background is an important prerequisite for healthy growth and development of the child. In some cases, it fails or is completely absent, and the institution takes care of the child. There were 5 clients of the educational institution coming from a problematic family environment with a history of behavioral disorders and use of addictive substances. To analyze their life stories, qualitative research was used, case studies, interviews and observations were worked out. The aim of the study was to find out whether children who have undergone institutional care have a chance to integrate into society and apply to the free labor market. The results show that clients who have been responsible for their future have been able to set real life goals, learn and get the right job. Clients view the years spent in the facility with joy and highly appreciate the interest and effort of pedagogical staff.
Links
MUNI/A/1183/2016, interní kód MUName: Vzdělávání a podpora dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami ve školách hlavního vzdělávacího proudu
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 27/5/2024 17:19