ČINČERA, Jan, Michal MEDEK and Miroslav LUPAČ. Příroda 2.0? Využití digitálních médií pro terénní interpretaci přírodního dědictví (Nature 2.0? Utilization of digital media for outdoor digital interpretation of natural heritage). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 115 pp. ISBN 978-80-210-8944-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Příroda 2.0? Využití digitálních médií pro terénní interpretaci přírodního dědictví
Name (in English) Nature 2.0? Utilization of digital media for outdoor digital interpretation of natural heritage
Authors ČINČERA, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michal MEDEK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Miroslav LUPAČ (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. Brno, 115 pp. 2018.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW Munipress
RIV identification code RIV/00216224:14230/18:00102642
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 978-80-210-8944-0
Keywords (in Czech) interpretace přírodního dědictví; digitální média; evaluace; naučné stezky; rozšířená realita
Keywords in English interpretation of natural heritage; digital media; evaluation; self-guided trails; augmented reality
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Changed: 13/2/2019 16:09.
Abstract
Publikace se zabývá mapováním rozšíření a analýzou kvality terénní digitální interpretace přírodního dědictví v České republice. V první části stručně představuje problematiku interpretace přírodního dědictví a hodnocení její kvality. Ve druhé části prezentuje probíhající diskuse o vlivu digitálních médií na návštěvnický prožitek přírody. Stručně představuje relativistický a romantický přístup k tématu a zakotvuje text v pragmatickém diskursu. Ve třetí části se podrobněji zabývá fenoménem využití digitálních médií v interpretaci kulturního a přírodního dědictví, specificky pak zejména problematikou využití rozšířené reality a otázkou účinnosti a kvality terénní digitální interpretace přírodního dědictví. Výzkumná část práce přináší přehled příkladů digitální interpretace přírodního dědictví v České republice. Podrobněji prezentuje tři vybrané případy digitální interpretace přírodního dědictví: naučné stezky Svatojánský okruh a Po stopách Karoliny Světlé a naučný bod Kozákov AR. Analyzuje názory domácích expertů a zástupců návštěvnické veřejnosti na smysl a kvalitu terénní digitální interpretace přírodního dědictví. Na základě analýzy dostupné literatury, názorů expertů a návštěvníků pak navrhuje nástroj pro hodnocení kvality terénní digitální interpretace přírodního dědictví, který následně aplikuje na hodnocení vybraných interpretačních programů. V poslední části text diskutuje možnosti a smysl dalšího rozvoje terénní digitální interpretace přírodního dědictví v České republice a navrhuje konkrétní opatření, která by mohla přispět ke zvýšení její účinnosti pro posilování vztahu návštěvnické veřejnosti k přírodním lokalitám.
Abstract (in English)
The publication investigates and analyses the quality of outdoor digital interpretation of the natural heritage in the Czech Republic. The first part provides a concise introduction to the field of interpretation and quality evaluation. The second part presents the on-going discussions about the impact of digital media on people’ experience in nature. It briefly reviews the relativistic and romantic approaches to this issue and it anchors the study in the pragmatic discourse. The third part describes how digital technologies are used in natural and cultural heritage interpretation. In particular, it discusses the potential of augmented reality and the question of the quality and effectiveness of digital interpretation. The research part offers an overview of digital natural heritage interpretationin the Czech Republic. It presents in detail three selected examples: the selfguided trails Svatojansky okruh and Po stopach Karoliny Svetle, and the learning point Kozakov AR. It analyzes the qualitative data acquired from an expert focus group and from the visitors to these sites regarding the meaning and quality of digital interpretation. Based on this qualitative research and a comprehensive literature review, the work provides an instrument for evaluation of the quality of digital interpretation, and it demonstrates the use of this instrument by applying it on an evaluation of the selected programs. In the concluding part, the text discusses the possibilities and meaning of further development of digital interpretation of the natural heritage in the Czech Republic and it outlines several suggestions for increasing its effectiveness in strengthening the relationship between the visitors to the interpreted sites and the natural heritage.
PrintDisplayed: 18/5/2024 12:09