p 2018

Literarische Texte im Konversationsunterricht „Tschechisch als Fremdsprache“

SVOBODOVÁ, Hana

Základní údaje

Originální název

Literarische Texte im Konversationsunterricht „Tschechisch als Fremdsprache“

Název anglicky

Literary texts in conversation lessons "Czech as foreign language"

Autoři

SVOBODOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Junge Slavistik im Dialog VIII, 2018

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

60203 Linguistics

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/18:00102674

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova anglicky

Teaching of Czech as a foreign language; conversation teaching; literary text

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 12. 3. 2019 19:17, Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil.

Anotace

V originále

Das Ziel des Beitrages ist, den Gebrauch der literarischen Texte in Konversation im Unterricht Tschechisch als Fremdsprache, speziell für leicht Fortgeschrittene, vorzustellen. Der Schwerpunkt liegt auf dem Unterricht von erwachsenen Studierenden. Die Studie basiert auf der Erforschung der Kommunikationsfähigkeiten ausländischer Studenten an der Philosophischen Fakultät der Masaryk-Universität in Brünn. Es wird das sogenannte dreiphasige Lernmodell verwendet, das auf Evokation, Bewusstsein und Reflexion basiert. Dies führt zur Vertiefung der Beziehung dieser Personen mit einer anderen Muttersprache zur tschechischen Sprache, Kultur und Bildung im Allgemeinen.

Česky

Cílem příspěvku je seznámení s užitím literárních textů ve výuce komunikace v češtině jako cizího jazyka, zejména u vyšších stupňů pokročilosti. Důraz je kladen na výuku dospělých studentů. Studie vychází z výzkumu komunikačních dovedností u studentů-cizinců na Filozofické fakultě MU v Brně. Využito je tzv. třífázového modelu učení, založeném na evokaci, uvědomění a reflexi. Vede k prohlubování vztahu těchto jedinců s odlišným mateřským jazykem k českému jazyku, kultuře i vzdělávání vůbec.