DREXLEROVÁ, Anna. Kluků je škoda, holky na to nemají : genderové aspekty v hodnocení nejslabších žáků třídy. Studia Paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2018, roč. 23, č. 1, s. 9-28. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2018-1-2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Kluků je škoda, holky na to nemají : genderové aspekty v hodnocení nejslabších žáků třídy
Název anglicky Boys are unfortunate, girls do not have what it takes : Gender aspects in the assessment of students with low academic achievement
Autoři DREXLEROVÁ, Anna (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Studia Paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2018, 1803-7437.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/18:00102699
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2018-1-2
Klíčová slova česky prospěch; hodnoticí úsudek učitele; gender; výuková komunikace; diferencované jednání učitele
Klíčová slova anglicky achievement; teacher evaluation; gender; classroom communication; differential teacher behavior
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 11. 4. 2019 12:57.
Anotace
Předložená studie se zabývá prospěchově nejslabšími žáky třídy a mírou jejich participace na výukové komunikaci. Jejím cílem je z jistit, jak učitelka vnímá a hodnotí tyto žáky a zda její hodnocení koresponduje se zapojením žáků do komunikace. K odhalení hodnoticího úsudku byla využita metoda opakovaných polostrukturovaných rozhovorů s učitelkou druhého stupně základní školy. Podoba a frekvence interakcí mezi učitelkou a žáky byla z jišťována strukturovaným pozorováním vyučovacích hodin. Hlavním výsledkem případové studie je z jištění, že učitelka jednak vnímá skupinu s nejslabším prospěchem genderově diferencovaně a jednak se tito žáci diferencovaným z působem projevují v komunikaci. Chlapci jsou ve výuce aktivní a učitelkou jsou označováni jako zvláštní, ve vleku obtížných rodinných situací, které zapříčiňují jejich slabý školní výkon. Naopak dívky jsou komunikačně pasivnější a zároveň jsou učitelkou vnímány jako tiché a hodné, ale bez akademických schopností a bez potenciálu ke zlepšení.
Anotace anglicky
The present study focuses on students with low academic achievement and the extent of their participation in classroom communication. The aim of this study was to determine how such students were perceived and assessed by their teacher and whether the teacher’s evaluation corresponded with their participation. Repeated semi-structured interviews with a lower secondary school teacher were used to establish how she evaluated her students. The nature and frequency of the interactions between the teacher and the students were examined by structured observations of lessons. The main result of this case study is that the teacher perceived students with low academic achievement differently based on gender. It transpired that she evaluated their participation in communication based on their gender as well. The teacher explained the low achievement of communicative boys based on their difficult family situations and considered them to be distinct. In contrast, the teacher perceived less communicative girls to be quiet and obedient and understood them as possessing no academic skills or potential to improve.
Návaznosti
MUNI/A/1028/2017, interní kód MUNázev: Od formálního vzdělávání k informálnímu učení: výzkum procesů učení
Investor: Masarykova univerzita, Od formálního vzdělávání k informálnímu učení: výzkum procesů učení, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 29. 7. 2024 09:08